Større sikkerhed for foder og fødevarer

Pressemeddelelse december 13, 2005 Landbrug og Fiskeri

1. januar 2006 kommer der nye regler, som skal styrke foder- og fødevaresikkerheden.

Nu indføres et krav om at alle, der håndterer foder, skal have kvalitetsstyring. Det betyder, at både landmænd og virksomheder systematisk skal gennemgå deres behandling af foder og fødevarer, så muligheden for fejl mindskes.

”Tankegangen bag de nye regler er, at landmænd og foderstofvirksomheder er dem, der bedst ved, hvor i produktionen, der kan ske fejl,” siger sektorchef Gorm Lunn, som er leder af Plantedirektoratets foderarbejde.

”Når landmænd og virksomheder er opmærksomme på de kritiske steder i deres produktion, har de mulighed for at sætte ind og forebygge, at der sker fejl, som kan sætte sikkerheden på spil.”

Fødevaresikkerhed begynder med gode og sunde foderstoffer. Det er ikke kun en fordel for forbrugerne men også for dyr og miljø, fordi risikoen for forurening med farlige stoffer som for eksempel dioxin, svampegifte og antibiotika mindskes.

Ansvaret for foder- og fødevaresikkerheden ligger hos de landmænd, der dyrker og anvender foder og de virksomheder, der producerer, transporterer eller handler med foder.

En vigtig del af de nye regler er, at der skal være fuld sporbarhed. Det vil sige, at alle led i kæden både den enkelte landmand og den virksomhed der handler med foder - skal have styr på hvor foderet er dyrket eller indkøbt, og hvem det er solgt til. Landmænd skal også vide hvilke dyr, der har fået hvilket foder, så forurenede foderstoffer og fødevarer hurtigt og målrettet kan trækkes tilbage.

De fleste landbrug kan nøjes med at indføre 'god produktionspraksis', der er et simpelt kvalitetsstyringssystem. Andre landbrug, typisk de store husdyrbrug, skal have udvidet kvalitetsstyring.

”Alle virksomheder, der håndterer foder, er omfattet af de nye regler. Også vognmanden, der kører med foderkorn og det lokale byggemarked, der sælger 'hobbyfoder' til for eksempel heste og får, skal have kvalitetsstyring,” siger Gorm Lunn

Erhvervenes organisationer har i de sidste måneder arbejdet på en række såkaldte branchekoder - det vil sige retningslinier, som skal hjælpe landmænd og virksomheder med at leve op til de nye krav. Samtidig har Plantedirektoratet i samarbejde med erhvervet udviklet en ny gebyrmodel, der understøtter virksomhedernes indsats. Det skal kunne svare sig at yde en god indsats.

”Derudover er brancherne enige med os i, at danske landmænd og virksomheder allerede opfylder en hel del af kravene,” siger Gorm Lunn.

Udover at indføre kvalitetsstyring skal alle landmænd, der enten dyrker foder på deres marker eller har produktionsdyr, for fremtiden være registreret hos Plantedirektoratet, der er den danske myndighed på området. Efter den 1. januar 2006 er det nemlig kun tilladt for landmænd og virksomheder at købe eller sælge foder, hvis de er registreret.

Plantedirektoratet vil i samarbejde med Fødevarestyrelsen bidrage til at registreringen og kontrollen, der skal sikre fødevaresikkerheden, sker så smidigt som muligt.

Landbrug og Fiskeri