Spar på varmeregningen og CO2-udslippet med miljørigtige termoruder

Pressemeddelelse februar 11, 2009 Energi & Miljø

Dette tema om miljørigtige vinduer giver en ny vinkel på miljødebatten. Boligejere kan nemlig opnå store besparelser og samtidig skåne miljøet, hvis de gamle termoruder udskiftes med nye typer af miljørigtige termoruder fra Scanglas. En ekstra gevinst er et behageligt indeklima uden træk, kondens og kuldetab gennem vinduerne.

Scanglas 4

Vinkel 1 - CO2

Klimaruder nedbringer CO2-udslippet med op til 600 kg i boligen

I en tid, hvor klimaet giver os større og større bekymringer, har glasindustrien sat turbo på udviklingen af miljørigtige termoruder. Udskifter man de gamle termoruder i boligen kan man nu både spare på CO2-udslippet og varmeregningen. Med de nye typer af miljørigtige ruder kan et almindeligt parcelhus nedbringe CO2-mængden med hele 600 kg om året.

I Danmark har Klima- og Energiministeriet en målsætning om, at CO2-udslippet skal nedbringes med gennemsnitligt 1 ton CO2 pr. dansker. Et stort skridt hen mod det mål er nået, hvis man udskifter de gammeldags termoruder, som sidder i mange parcelhuse og ejendomme, med nye miljørigtige termoruder.

I takt med at forbrugerne er blevet mere miljøbevidste, har glasindustrien udviklet ruder, som gør en stor forskel for miljøet - sidegevinsten er et forbedret indeklima og væsentlige besparelser på varmeregningen.

Herhjemme er Scanglas er en af de førende producenter af miljørigtige termoruder, og tekniker Knud-Erik Moselund forklarer, at det nu er lykkedes virksomheden at producere termoruder, der isolerer bedre end en almindelig murstensvæg:
- Til forskel for de gamle termoruder, der stadig sidder i de fleste boliger herhjemme, så er de nye glastyper forsynet med en række egenskaber, som udnytter sollyset udefra. Samtidig holder de varmen inde i huset, siger han.

Scanglas har beregnet, at varmeforbruget vil falde med 4.440 kwh i et parcelhus med 30 kvm. glasareal, hvis man udskiftede de traditionelle 2-lags termoruder med nye miljørigtige termoruder. Er huset opvarmet med fjernvarme svarer det ifølge Klima- og Energiministeriet til et fald i CO2-udslip på 577 kg om året.

Scanglas, der er en del af den internationale koncern Saint-Gobain, er Danmarks førende glasforædlingsproducent.

- Markedet for miljørigtige termoruder er vokset gennem de seneste år. Og med de helt nye glastyper, som vi nu har udviklet, kan vi for alvor imødekomme boligejernes ønsker om god varmeøkonomi, høj komfort og godt indeklima samt en miljørigtig profil, siger Knud-Erik Moselund.

Vinkel 2 - økonomi

Render din radiator løbsk for dig?

Der er mange penge at spare, når du skifter dine gamle termoruder ud med nye miljørigtige termoruder. For mange husejere vil det være muligt at spare op mod 300 kr. om året på varmeregningen. Pr. kvm vindue vel at mærke.

De fleste husejere kender alt for godt til kuldebroer og træk omkring vinduerne. Varmen stråler ganske enkelt ud gennem glasset - og det kan mærkes på varmeregningen. De nyeste miljørigtige termoruder vender op og ned på det regnestykke. Ved at udnytte solens varme og samtidig være bedre isolerende end en almindelig murstensvæg bliver de miljørigtige termoruder til en regulær 'pengemaskine'. Der er med andre ord god grund til at overveje en udskiftning af de gamle termoruder.

Positiv energibalance

I fagsproget taler man om glassets energibalance - dvs. hvor meget varme lukkes der ind og ud. Er energibalancen i plus lukker termoruden mere varme ind, end der slippes ud i fyringssæsonen. Energibalancen beregnes som et gennemsnit for hele fyringssæsonen, og tekniker Knud-Erik Moselund fra glasproducenten Scanglas siger:

- En typisk gammeldags termorude, som vi kender fra de fleste af 70'ernes parcelhuse, har en gennemsnitlig energibalance på minus 113 kWh/m2, hvilket svarer til en varmeudgift på 226 kr. pr. kvm glas på årsbasis. Vores nye energirude, Climaplus Max, har derimod en energibalance på plus 35 kWh/m2. Det svarer til en varmeindtægt på kr. 70 pr. kvm glas pr. år. Populært kan man altså sige, at de miljørigtige termoruder hver bidrager med knap 300 kr. årligt pr. kvm glas, siger han.

Udskiftning af termoruder i huset kan umiddelbart virke som en bekostelig investering. Men faktisk er den gevinst man får i varmeregnskabet så stor, at ruderne vil være tjent ind på mindre end 5 år. Da termoruderne har en forventet holdbarhed på mindst 20 år, er der altså tale om en meget fornuftig investering.

Skal man have fuldt udbytte af de nye termoruder, er det dog vigtigt, at man vælger forskellige typer ruder, alt efter hvilket verdenshjørne glasset vender imod.
- Ruderne skal have forskellige egenskaber alt efter hvor de sidder i huset. Det er faktisk en vigtig information, som de fleste husejere ikke er klar over. I dag er de miljørigtige termoruder så avancerede, at de er designet til at sidde enten mod syd, hvor solens gratisvarme er størst, eller mod de andre verdenshjørner, forklarer tekniker Knud-Erik Moselund fra Scanglas.

Til de sydvendte facader har Scanglas udviklet en miljørigtig termorude, som foruden en høj isoleringsevne også slipper meget lys og gratis varme ind i rummet.

- Denne nye termorude, Climaplus Max, har en særlig høj såkaldt g-værdi. Det vil sige, at den tilfører boligen gratis varme fra solen. Samtidig holder den på varmen inde i huset. Samlet giver det et ekstra stort plus på varmeregningen og en kraftig reduktion af CO2-udslippet, fortæller Knud-Erik Moselund.

Vinkel 3 - komfort

Luk forårssolen ind og slip for træk, kondens og kuldebroer

Ny teknologi gør det nu muligt at lave miljørigtige termoruder, der lukker lys og varme ind i boligen og samtidig skaber et behageligt indeklima. Vel at mærke med et plus på miljø- og varmeregningen.

De fleste boligejere kender til træk ved vinduer og fugtige karme fra kondensvand på indersiden af ruden eller overophedede stuer på en varm sommerdag. Men der er sket meget, siden 2-lags termoruder i 60'erne og 70'erne blev standard i ethvert boligbyggeri. Og nu er det med ny teknologi lykkedes for glasproducenten Scanglas at producere miljørigtige termoruder, der ikke alene bidrager positivt til miljø- og varmeregnskabet, men også til et behageligt indeklima - uanset årstiden. De nye termoruder fås oven i købet med indbygget solbeskyttelse i form af en persienne, som er indbygget i mellem rudens glaslag.

Klare som glas

Et godt indeklima har stor indvirkning på humør og velvære. Er der for varmt bliver man let træt og uoplagt, er der for koldt, føler man sig straks utilpas.  De nye miljørigtige termoruder gør det muligt at indrette sig uafhængigt af vinduernes placering. Tekniker Knud-Erik Moselund har gennem 15 år arbejdet med glas. Han fortæller:

- Man vil ikke opleve træk omkring vinduerne. Og det vil være muligt at placere for eksempel en sofa op mod et vindue uden gener, siger han.

Om vinteren - hvor temperaturen udenfor er væsentlig lavere end inde opstår der nemt kondens på indersiden af glasset, hvis varmetabet gennem ruden er for højt og rudens kant for dårligt isoleret. Med de nye miljørigtige termoruder med varm kant er lykkedes at få den såkaldte U-værdi meget lav, og dermed mindskes risikoen for indvendig kondens betydeligt.

Hidtil har energiglas ofte været kendetegnet ved et grønligt skær, og det har fået flere til at fravælge disse, men de nye miljørigtige termoruder - både 2-lags og 3-lags - er helt klare og neutrale.

- Vi har med de nye miljørigtige glas afhjulpet energiglassenes "akilleshæl": det misfarvede glas. Den nye termorude Climaplus Max fra Scanglas fremstår helt klar og neutral, og energibalancen er voldsomt positiv, sammenholdt med de traditionelle termoruder, siger Knud-Erik Moselund.

Indbygget solafskærmning

Selv om man gerne vil udnytte solens varme, er der grænser for, hvor varmt, der må blive inde i huset. Derfor lyder rådet fra Knud-Erik Moselund, at man orienterer sig om verdenshjørnerne og om der er udhæng over vinduerne, inden man vælger glastype.

I vinduer der vender mod syd eller vest kan man nemlig øge komforten betydeligt ved at vælge en dynamisk rude med indbygget persienne mellem glaslagene. Væk er alt besværet med rengøring af persiennerne, og samtidig kan man selv styre, hvor meget sollys og gratisvarme man vil have ind i boligen. Ofte kan de oven i købet monteres i de eksisterende rammer.

Fakta om glas

Guide til miljørigtige termoruder

Problemer med kondens på indersiden af glasset, ubehageligt træk eller en varmeregning, der er ved at løbe løbsk. Der er mange gode grunde til at udskifte gamle termoruder med nye miljørigtige termoruder.

Inden man som husejer går ned til den lokale håndværker eller griber telefonen og ringer til en vinduesfabrikant, kan det give god mening at sætte sig ind i glasfolkenes fagudtryk - og så bør man kigge ud af vinduerne i alle fire verdenshjørner.

G-værdi:
Der er nemlig stor forskel på, om vinduerne sider i en sydvendt facade eller vender mod et af de tre andre verdenshjørner. Mod syd er solen nemlig stærkest - og det stiller krav til vinduets evne til at udnytte solvarmen (glassets g-værdi).

U-værdi:
For alle termoruder gælder, at de skal holde på varmen. Varmetabet (U-værdien) skal være så lavt som muligt. Dels for at spare energi til opvarmning og samtidig undgå kulde og træk langs ydervæggene.

Energibalance:
Sammenholder man vinduets g-værdi og U-værdi, når man frem til energibalancen. Energibalancen beregnes som et gennemsnit for hele fyringssæsonen, og er et tal for, hvor meget energi en termorude i en gennemsnitsposition i forhold til syd, nord, øst og vest lukker ud eller ind pr. m2. Energibalancen måles i kWh/m2. Hvis energibalancen er i plus, lukker termoruden mere varmeenergi ind end ud. Hvis energibalancen er negativ, lukker termoruden mere varmeenergi ud end ind.

På hjemmesiden www.scanglas.dk kan du få mere information om mulighederne med nye miljørigtige termoruder.

Energi & Miljø