Sommerdans i Vejle Midtby

Pressemeddelelse august 12, 2009 Kultur

Lørdag den 15. august – kl. 10.15 - 14.00 – indtager danseforeningerne i Vejle scenen på Rådhustorvet for at vise de dansetilbud der findes i Vejle og omegn. Kom og være med til en festlig dag, som byder på en bred vifte af dansestilarter.

”Der findes vel ikke et menneske som ikke er glad for musik – af en eller anden art. Musikken rører ved os på det dybeste plan – påvirker vores følelser og humør. Dans er noget af det samme og en naturlig forlængelse af musik. Glæden ved at danse har desværre været ved at gå i glemmebogen i Danmark de seneste årtier”, siger Gavin Weakley, som er initiativtager for dagen, og formand for foreningen Kom og Dans Vejle. ”De fleste (og nok specielt herrerne) tøver med at danse, fordi de ikke har styr på teknik eller trin. Det kan man rette op på ved at gå til undervisning i en stilart man synes om. De fleste danseforeninger bygger på frivilligt arbejde og det behøver derfor heller ikke at være dyrt at lære at danse.

Programmet for dagen er bredt sammensat, og omfatter orientalsk dans, tango, salsa, modern square dance, folkedans, traditionelle pardans, swing/rock’n’roll og line dance. Så der er virkelig noget for enhver smag. Instruktørerne og medlemmer fra de forskellige foreninger vil vise, kort og på skift, hvad deres yndlings dans går ud på. Arrangementet får økonomisk støtte fra Vejle Kommunes Kulturudvalg og City Vejle.

”Hovedformålet er ikke at underholde publikummet, selv om vi ikke kan undgå at der bliver en festlig stemning med god og vidt varierende musik. Vi danser til dagligt for at have det sjovt og ikke for at imponere andre. Tanken er at vise de mange dansetilbud, der findes i Vejle, med håbet om at endnu flere må finde glæden ved dansen.”

En lykkepille uden bivirkninger

”Hvis vi kunne få hele Vejle til at danse, er jeg sikker på at man vil kunne se en mærkbar nedgang i antal af depressioner og sygedage – og befolkningens gennemsnitsvægt J. Dans er ligesom en lykkepille uden bivirkninger – dog med en risiko for afhængighed. Man kan ikke undgå at komme i godt humør.  Al motion er godt for kroppen og psyken, men dans er specielt egnet til den kolde og mørke tid, hvor det kan være svært at tage sig sammen til en løbe- eller cykeltur.  Den er dybt motiverende. Man lægger ikke mærke til at man motionere, fordi man bare hygger sig . Dans giver derudover hurtigt en social dimension – den er en isbryder der vil noget,” konkludere begivenhedens bagmand. I de fleste foreninger kan man kommer både som par eller singler – man behøver ikke have en partner med.

Dagens program

Programmet for dagen på Rådhustorvet i Vejle ser sådant ud:

10:15     Swing/Rock'n'Roll
10:30     Orientalsk dans
10:45     Happy Liners (line dance)
11:00     Gårslev Folkedansere / spillemænd
11:15     Bredballe Line Dancers
11:45     Swing/Rock'n'roll
12:00     Gårslev Folkedansere / spillemænd
12:15     Bredballe Square Dancers
12:30     Humørdanserne Vejle (moderne par dans)
12:45     Tango (La Luna)
13:15     Swing/Rock'n'Roll
13:30     Humørdanserne Vejle (moderne par dans)
13:45     Salsa
14:00     Lynkursus i Swing/Rock'n'roll
14:45     Slut

Der bliver mulighed at deltage i Tango kl. 12.45 eller et lynkursus i Swing/Rock’n’roll  kl. 14.00.

Fælles oplysninger – et sted

En fælles flyer vil blive delt ud på gågaden og ved scenen, med oplysninger om hvordan man kommer i gang med de forskellige former for dans, og kontaktpersoner. Denne information findes også på www.komogdansvejle.dk/sommerdans