Skån miljøet og spar penge med Miljøberegneren

Pressemeddelelse september 2, 2008 Økonomi

Der kan være både penge og god samvittighed at hente, hvis du miljøforbedrer din bolig og dermed reducerer energiudgifterne. Sparekassen Sjælland og Totalkredit lancerer en ny smart Miljøberegner, hvor du nemt og gratis får svar på, om der er penge at tjene på miljøforbedrin-ger i din bolig – også efter at lånet til forbedringerne er betalt.

Bolig
energikampagnen

Vil et ekstra lag isolering resultere i en mindre varmeregning og samtidigt et bedre globalt klima? Kan nye vinduer sænke dit CO2-forbrug væsentligt? Og hvordan er økonomien i en miljøforbedring? Som boligejer kan det være svært at finde ud af, hvorvidt en miljøforbedring af boligen kan betale sig. Det er ikke let at gennemskue, hvor meget energipriser, miljøhensyn og afgifter betyder for budgettet, og hvad der kan betale sig for din økonomi og for miljøet, udtaler boligchef Kim Jensen, Sparekassen Sjælland.

Nu er det muligt at få klar besked om økonomien i miljøforbedringer af din bolig - endda på en let og overskuelig måde. Miljøberegneren er et digitalt redskab, som ud fra din adresse kan give dig en beregning på, om der er penge at tjene på at miljøforbedre din bolig - også efter, at der er taget højde for udgiften til dine forbedringer. Miljøberegneren har nemlig indbygget en låneberegner, der viser den månedlige ydelse.

Vores erfaringer viser, at for en rigtig stor del af de boligejerne er der god fornuft i at miljøforbedre boligen og på den måde skære en del af energiudgifterne væk. Hvis du bor i et hus, der er opført før 1980, hvor der trådte skrappere miljøkrav i kraft, er der stor sandsynlighed for, at der er en pæn gevinst at hente, samtidig med at du får et bedre hus at leve i med større trivsel til følge, forsætter Kim Jensen.

Prøv Miljøberegneren
Hvis du vil finde ud af, om du er blandt de boligejere, der kan spare penge på at miljøforbedre din bolig, kan du gå ind på www.spks.dk, hvor der er et link med adgang til Miljøberegneren. Den eneste oplysning der skal bruges er din adresse. Ud fra adressen indhenter Miljøberegneren oplysninger fra bl.a. Bygnings- og Boligregistret (BBR) og beregner på baggrund af disse, hvad du potentielt kan spare på at miljøforbedre din bolig.

Ønsker du en mere præcis beregning, har du efterfølgende mulighed for at tilrette de oplysninger, som Miljøberegneren har hentet. Du kan f.eks. ændre oplysninger om, hvor isoleret din bolig er, og hvornår varmekilden er udskiftet. Hvis du kender udgiften på dit nuværende varmeforbrug, kan Miljøberegneren give et mere præcist resultat for, hvor meget du kan spare.

Miljøberegneren fortæller også, hvor meget du skal investere for at opnå besparelsen, og hvad den månedlige ydelse er for denne investering.

Når du har gennemført beregningerne, har du mulighed for at danne en rapport med alle oplysningerne. Med rapporten i hånden kan du med fordel aftale et møde med din rådgiver i sparekassen for at høre mere om finansieringsmulighederne. Alle sparekassens boligrådgivere har i den sammenhæng været på kursus, for at lære mere om mulighederne for energi- og miljøforbedringer, så de er klædt på til at vejlede kunderne i det videre forløb, udtaler Kim Jensen.

Miljøberegneren kan ikke erstatte en faglig vurdering af din bolig og den konkrete miljøforbedring. Inden du beslutter dig for at miljøforbedre din bolig, anbefaler vi derfor, at du taler med en fagmand. Her samarbejder sparekassen med Bolius (boligejernes videncenter), som har tilknyttet energikonsulenter og bygningssagkyndige, der foretager en vurdering af boligens energimæssige tilstand - en såkaldt energimærkning, slutter boligchef Kim Jensen.

Kim Jensen

Boligchef