Sikkerhed for rent sand til sandkassen

Pressemeddelelse marts 9, 2007 Samfund

Der bør udelukkende anvendes certificeret sand til sandkasserne på Danmarks 80.000 registrerede legepladser

Sand3
Alt for meget af det sand, der fyldes i sandkasserne på Danmarks omkring 80.000 registrerede legepladser, er ikke rent.

- Vi har foretaget en række stikprøver af nyt sandkassesand og har blandt andet fundet for høje  koncentrationer af coliforme bakterier i forhold til Legepladskontrollens grænseværdier. Desuden har vi modtaget en række henvendelser fra institutioner, der har oplevet, at deres nyindkøbte sand indeholdt klorider, der ødelagde børnenes tøj. Derfor bør der i fremtiden stilles større krav til sandets kvalitet, siger Kaj Rosenstedt fra Legepladskontrollen på Teknologisk Institut.

Dansand i Addit i Midtjylland var den første danske producent, der fik sit sandkassesand certificeret hos Teknologisk Institut.

- Certificeringen indebærer, at vi skal leve op til en række krav, der sikrer, at sandet er vasket frit for mulige kemiske forbindelser, og at dets hygiejniske tilstand er i orden. Det sand, vi udvinder, har ligget på det samme sted, siden det blev ført dertil under den tredje istid for millioner af år siden. Det betyder, at det som udgangspunkt er renere end søsand eller strandsand, og derfor er det kombineret med moderne produktionsmetoder let for os at fremstille sandkassesand, der lever op til legepladscertificeringens krav, siger administrerende direktør Poul Konrad Beck, Dansand A/S.

Også faldsand
Sandkassesandet fra Dansand er desuden blevet sikkerhedsgodkendt og certificeret som såkaldt faldsand. Det betyder, at børnene kan lande blødt og sikkert, når de tager springet fra legestativer eller gynger fra en højde på op til tre meter, hvis sandet er udlagt i henhold til Legepladskontrollens retningslinier.

Kontrol
- En certificering indebærer, at der hvert halve år bliver foretaget en såkaldt "audit", hvor Teknologisk Institut kontrollerer, om vi fortsat lever op til kravene i certificeringen, og det er institutionernes, boligforeningernes, kommunernes og privates bedste sikkerhed for, at sandets tilstand er i orden i henhold til Legepladskontrollens retningslinier, siger Poul Konrad Beck.

((billedtekst))

Sandet til sandkasserne på Danmarks 80.000 registrerede legepladser bør være certificeret

Samfund