Send jeres teenager afsted på et anderledes skoleophold

Pressemeddelelse november 13, 2006 Børn og Unge

Hvert år rejser næsten 200 unge ud i verden som udvekslingsstudenter gennem AFS Interkultur. Ved at tilbringe et helt skoleår i et andet land får de unge stor viden om verden og andre kulturer. Samtidig gennemgår de en utrolig faglig og personlig udvikling, som de får glæde af i deres uddannelse og videre liv.

Images2001 fr 43 jw
AFS - en af verdens største udvekslingsorganisationer - er en non-profit organisation, som udveksler unge over det meste af verden.  Organisationen har kontorer i mere end 50 forskellige lande over hele verden. I Danmark er AFS Interkultur landets største og ældste udvekslingsorganisation med over 2.000 medlemmer og mere end 30 lokalforeninger.

Foreningen sender hvert år unge mellem 15 og 18 år ud på skoleophold til omkring 50 lande i Asien, Sydamerika, Afrika, Europa, Amerika og Stillehavsområdet. Igennem et helt skoleår bor de unge hos en lokal værtsfamilie og følger undervisningen i den lokale skole. At være udvekslingsstudent med AFS Interkultur er en helt speciel oplevelse, hvor den unge får tid til at få venner for livet og kulturen helt ind under huden. Mange siger da også efterfølgende, at deres år som udvekslingsstudent var et af de mest betydningsfulde år i deres liv.

”Jeg har lært at få det bedste ud af alle situationer og har også opdaget, at de mindre sjove oplevelser oftest er de mest lærerige” er én typisk kommentar AFS får fra hjemvendte udvekslingsstudenter.

Samtidig er det betryggende for forældre at vide, at der altid er et lokalt AFS kontor og en AFS-godkendt værtsfamilie, som tager sig af den unge i det fremmede.

Et skoleår i udlandet koster mellem 39.000 kr. og 58.000 kr. afhængig af, hvor i verden den unge rejser hen. Beløbet dækker rejse, skolegang, ophold ja stort set alt lige bortset fra lommepenge og vaccinationer. Som udgangspunkt kan fratrækkes 10.000 kr. i statsstøtte. Du kan også du søge et af AFS Interkulturs stipendier og derudover yder AFS' støtteforening MUNIN økonomisk støtte specielt til unge af anden etnisk oprindelse.

På trods af at de unge kan komme på skoleophold over hele verden, vælger godt halvdelen af alle AFS-udvekslingsstudenter at rejse til USA. AFS kunne imidlertid godt tænke sig, at de unge også retter blikket mod andre, måske mindre velkendte kulturer, hvor der også er store oplevelser at hente.

Derfor tilbyder foreningen i forbindelse med sit 50-års jubilæum i 2007 en reduktion i deltagerprisen på 5.000 kr. til alle unge som tager på skoleophold i Asien, Østeuropa eller Tyrkiet i sommeren 2007.

Dermed har de unge mulighed for med rabat at rejse til så spændende lande som Indonesien, Kina, Malaysia, Thailand, Hong Kong, Rusland, Slovakiet, Letland, Tjekkiet, Ungarn og Tyrkiet. Den eneste betingelse er, at man ansøger inden 31. december 2006.

Ved gå ind på www.afs.dk eller ringe til AFS Interkultur på 38 34 33 00 kan interesserede få kontakt med lokalforeningen i deres område eller få mere at vide om AFS Interkulturs udvekslingsprogrammer.

november 2006

Fototekst: Under et udvekslingsophold opstår der ofte varige venskaber med andre unge og den værtsfamilie, som udvekslingsstudenten bor hos.

Børn og Unge