Sæt fokus på den interne rekruttering

Pressemeddelelse august 5, 2008 Uddannelse

Der er fortsat store rekrutterings problemer, arbejdsløsheden er senest registreret til rekordlave 1,6 procent*. Derfor kan mange virksomheder kan med fordel kigge indad, når de skal rekruttere medarbejdere til en ledig stilling. Mange medarbejderes talent bliver ofte ikke udnyttet optimalt, og de uudnyttede ressourcer kan sættes i spil ved en intern jobrotation, samtidig kan der derved opslås en stilling med større rekrutterings potentiale.

Aktivkurser

Fordelene ved intern rekruttering er mange. De ansatte får flere karrieremuligheder internt i virksomheden. Derudover kan det virke mere sikkert at besætte et ledigt job med en person, som allerede har kendskab til virksomhedskulturen samt arbejdsprocesser og -procedurer.

Ulempen ved intern rekrutteringer derimod, at der hovedsageligt bliver fokuseret på at få stillingen besat, uden at der samtidig bliver taget hensyn til, hvor godt matchet er mellem det ledige job og den pågældende medarbejder. Et muligt redskab til at undgå dette er 360°-graders evaluering, som kan gå forud for et internt jobskifte. Hermed menes en evaluering af den pågældende medarbejder, der ønsker at bestride en ledig stilling i virksomheden.

360°-graders evalueringer betyder involvering af underordnede, overordnede og ligestillede kollegaer foruden eventuelle kunder og leverandører i evalueringen af medarbejderen og dennes kompetencer. Herved opnås et nuanceret og differentieret billede af medarbejderen, som kan bidrage til vurderingen af, hvor godt medarbejderen matcher jobbet. Dette redskab bliver beskrevet arbejdes der målrettet med på den anerkendte HR konsulent uddannelse, HRK.

Selvom en virksomhed har været grundig med udarbejdelsen af jobanalysen, så er det vigtigt at være opmærksom på, om virksomheden lever op til de punkter, som er blevet opstillet i jobanalysen. Hvis der ikke bliver taget hensyn til medarbejderens udviklingsønsker og forventninger til jobbet, så kan virksomheden på længere sigt risikere at miste den pågældende medarbejder. Det er derfor vigtigt, at de gensidige forventninger mellem arbejdstager og arbejdsgiver afstemmes.

Mulighederne er mange, når virksomheden skal vælge rekrutteringsform. Ønsker man at rokere en intern medarbejder til et nyt job, eller skal kandidaten findes eksternt? På den meget populære HR konsulent uddannelse, HRK sættes der markant fokus på rekruttering herunder fordele og ulemper, ved de forskellige metoder. Uddannelsen stiller deltageren i stand til at opstille rekrutteringsstrategier, der imødekommer udfordringerne på dagens arbejdsmarked.

*(sæson korrigeret ledighed)DST offentliggørelse: 31. juli 2008

Læs mere på www.hrk.se