Så du TV2 Nyhederne i går? Et nyt dansk GPS system afløser den manuelle kørebog

Pressemeddelelse maj 5, 2006 Økonomi

Et nyt dansk GPS system afløser den manuelle kørebog

En lille dansk virksomhed har opfundet systemet ”Autolog”, som er en 100% automatisk GPS-baseret kørebog. Systemet kræver ingen installation i bilen og er let at bruge. En lille diskret antenne i forruden er alt, der kræves!

Det nye system vil være en kæmpe håndsrækning til de ca. 250.000 danskere, der i dag fører manuel kørebog. Ikke alene vil de spare både tid og irritation, de vil også få registreret det nøjagtigt antal kørte kilometer og dermed undgå at snyde sig selv for glemt kilometergodtgørelse.

Systemet må ikke forveksles med de meget udbredte navigationssystemer: Autologs primære formål er at registrere og dokumentere kørslen dog uden at brugeren skal tænke på at tænde eller slukke for den inden turens start (som tilfældet er med navigationssystemerne).

Sådan virker Autolog

Autolog består af en lille smart GPS antenne med indbygget datalogger. Den er i stand til at gemme koordinaterne for de kørte ruter. Antennen monteres indvendigt ved forruden og tilsluttes med en ledning bilens cigarettænder. Når bilens motor startes, begynder GPSen at registrere bilens kørsel og gemme informationerne. GPSen kan lagre op til 2.000 kørte km og kan derfor sidde i bilen i flere uger. Når der er behov for at tømme de lagrede oplysninger, tages GPSen ind og tilsluttes en PC. Her konverterer Autolog-softwaren start- og slut koordinater med helt eksakte adresser, tidspunkter m.v. Samtidig beregner den automatisk, hvor meget brugeren skal have udbetalt i kørselsgodtgørelse.

Autologen lever op til alle SKATs regler på området.

Firmaet med samme navn som produktet Autolog har allerede solgt flere hundrede ekspemplarer af dette praktiske kørselsværkstøj. De kalder (med et smil på læben) deres kunder for ”autologer” og flere kommer til hver dag.