Region Syddanmark får egen uddannelsesmesse

Pressemeddelelse februar 4, 2008 Uddannelse

Danmarks største uddannelsesmesse forventer over 7.000 besøgende over 3 dage når de byder indenfor i Odense Congress Center

Fyn kommer i 2008 med på Danmarkskortet over værtsbyer for landets største uddannelsesmesse »Uddannelse Uden Grænser«, når Odense Congress Center den 7. februar åbner dørene for mange tusind unge uddannelsessøgende og deres forældre.

På messen kan de unge møde stort set alle videregående uddannelser i Danmark, erhvervsuddannelser, virksomheder, højskoler, ungdomsuddannelser samt en lang række uddannelser fra udlandet.

I tre dage vil vejledere og studerende fra uddannelsesstederne og erhvervslivet stå til rådighed med informationer og inspiration - som byggeklodser til fundamentet for at kunne vælge den rette uddannelse. "Hele messen er bygget op som et samspil mellem oplægsholdere og standene i messesalen," fortæller Anette Nibe, der er vejleder ved Studievalg Fyn. "Vi har samlet en bred vifte af erhvervsfolk, der kan fortælle om job, karriere og krav til uddannelse indenfor deres egne brancher. Og det er netop den brede pensel, vi beder oplægsholderne om at tage med til messen: Oplæggene kommer til at handle om brancher og jobområder - ikke om tilbuddet fra den enkelte virksomhed," siger hun. "Samtidig er det tanken, at de unge - efter at have lagt øre til deres udvalgte oplægsholdere - får mulighed for at søge uddybende informationer i messesalen, hvor de kan opsøge de enkelte uddannelsessteder til en uddybende snak om, hvordan de kan nå deres mål: At vælge den rette uddannelse, der peger i retning af det rette job."

Messe for alle

"Messen er strakt ud over tre dage, for at alle skal have mulighed for at kigge indenfor til en uddannelsessnak," siger han. "De mange udstillere vil være særdeles relevante sparringspartnere for afgangseleverne, der står helt tæt på at vælge videregående uddannelse - og alle andre, der er begyndt at overveje deres fremtid."  "Og med lørdagen med i messe-kalenderen ser vi også meget gerne, at de unge tager deres forældre med til uddannelsesmesse - eller omvendt. Det kan give en helt anden uddannelsessnak, at hele familien lytter med," siger han.

Uddannelse