QXL åbner for indlevering

Pressemeddelelse april 2, 2006 IT

International succes-koncept introduceres i Danmark. 30-50 auktions-butikker ventes i år. Mandag åbner to af slagsen – i den ene kan man sælge gamle Mäerklin-lokomotiver eller Teknobiler for tusindvis af kroner

QXL - Danmarks største netauktion lancerer en ny mulighed for auktions-handel i form af certificerede QXL-indleverings-butikker.

Konceptet, der er en stor succes i USA og flere lande i Europa, giver kunderne mulighed for at indlevere deres brugte sager og lade en professionel sælge dem på nettet - typisk mod en kommission på 30-35 procent.

Mandag åbner de første to af slagsen, koncept-butikken ”Quicksell” i Søborg og ”Hobbydillen” i Lyngby.

Direktør i QXL, Jacob Masters forventer, at der i løbet af i år vil åbne mellem 30 og 50 forretninger landet over med QXL-Indlevering. Målet for QXL er at øge antallet af auktioner på internettet ved at få fat i de kunder, der ikke selv har tid til at lægge deres brugte varer på nettet. Eller som ikke orker det.

QXLs 350.000 brugere handlede sidste år for over 500 millioner kroner på den store auktionsplatform. Med QXL Indlevering åbnes der for, at endnu flere kan komme af med deres brugte sager og samtidigt tjene penge.

I lande som USA, England og Schweiz har lignende butikker på kort tid oplevet store vækstrater. QXL ejer ikke selv de nye butikker, men hjælper dem med rådgivning, markedsføring  og ved at stille auktionsplatformen til rådighed.

”Vi forestiller os, at alle slags butikker og forretninger med ledig kapacitet kan være interesserede i det her, solcentre, netcaféer, små modebutikker,” siger direktør Jacob Masters fra QXL: ”De får et skilt, hjælp til markedsføring og opbakning fra os. På den måde kan de få gang i en ekstra forretning.”

”Netcafeer vil være et oplagt område. De har tæt kontakt med unge under 18 år, som ikke selv har lov til at handle på nettet, men som med QXL-indlevering vil kunne få mulighed for at sælge deres gamle mobiltelefoner, mp3-afspillere, Playstation-spil og andre former for elektronisk legetøj eller måske modetøj eller sportsudstyr,” siger direktør Jacob Masters fra QXL.

Dyre lokomotiver
”Hobbydillen” på Jernbanevej 3 i Lyngby er blandt de første butikker til at sætte QXL-Indleveringsskiltet i vinduet.. Togdillen Hobbydillen har endnu tre butikker på Sjælland, som i løbet af kort tid også kommer med.

Togdillen har gennem halvandet år solgt varer på omkring 5000 auktioner på QXL, og har således stor ekspertise i at sælge gammelt legetøj, som almindelige mennesker, der vil skille sig af med den gamle togbane eller Teknobil, ikke har:

Kædens ejer, Lars Weidick, siger:
”Der ligger små formuer gemt rundt om i skabene. For eksempel kan et enkelt Mäerklin lokomotiv fra midten af 60erne sælges på auktion for 10.000 kr., hvis det er i god stand. Vi har ekspertisen i at beskrive de enkelte dele, og vi har erfaring i, hvordan de skal sælges for at opnå den bedste pris for eksempel, om de skal sælges enkeltvis eller samlet.”

Direktør Jacob Masters:
”Alle slags hobbyforretninger, små antikvitetshandlere, marskandisere, forhandlere af gamle lamper, frimærkehandlere og lignende er oplagte brugere af QXL Indlevering. Det samme gælder små cafeer og coffee-shops, der har tid og overskud til at drive en ekstra forretning.”

”Quicksell ” på Søborg Hovedgade 69 i Søborg åbner også som QXL Indleveringsbutik. Der er tale om en koncept-butik, der udelukkende skal leve af at sælge andre menneskers brugte sager på QXLs auktioner.

”Vi skal have fat i alle de mennesker, som har sager af værdi liggende i kælderen, på loftet eller i garagen ting som de længe har tænkt på at sælge, men som ikke orker det,” siger Luis Fich, direktør i Quicksell, som skal udbredes til hele landet på franchisebasis.

QXL har intet direkte økonomisk engagement i de nye QXL Indleveringsforretninger. QXL leverer start-udstyr i form af blandt andet skiltning til de forretninger, der melder sig til QXL-Indlevering. Kunderne skal blot aflevere deres brugte sager og vente på, at fortjenesten bliver sendt på en check.

Yderligere information:
Direktør Jacob Masters, QXL 2835 3000