Prinsesse Benedikte er også en rose

Pressemeddelelse marts 14, 2005 Landbrug og Fiskeri

Poulsen Roser A/S har fået lov at opkalde en rose efter Hendes Kgl. Højhed

Essen2005 46

Lige siden Tornerose, og sikkert endda før hende, har vi alle forbundet prinsesser med roser. Og da det er lykkedes landets førende rosenforædler Poulsen Roser A/S at fremelske en rose, skønnere end de fleste, hvad var så mere naturligt, end at den Kgl. Hofleverandør bad om lov til at døbe denne rose med en prinsesses navn.

Hendes Kgl. Højhed Prinsesse Benedikte sagde ja, og på IPM-messen i Essen i Tyskland sidst i januar blev denne gyldengule variant døbt Prinsesse Benedikte Paillette Poulpai001(n)

Prinsesse Benedikte er en Paillette-rose, der er en kollektion særligt egnet til afskæring. Det særlige ved den er, at den forener de skønneste fordele fra have- og potteroser. Den har vildrosens duft og en meget smuk knop,  men optræder som en buket på rod, hvor hver enkelt stilk ender i én storslået og fyldig blomst, der changerer i farvenuancer mellem gul og gylden. Prinsesse Benedikte-rosen har tilmed en fantastisk holdbarhed, og der går fem uger fra knop til afblomstring.
At hver enkelt stilk ender i én blomst, er med til at gøre sorten yderst velegnet til afskæring.

Prinsesse Benedikte bliver mellem 20 og 40 centimeter høj, og blomsterne omkranses af et tæt og mørkt, blankt løv.

Prinsesse Benedikte-rosens rødder kan spores helt tilbage til 1918, da det lykkedes Poulsen Roser at frembringe den første gule te-hybrid, der er de klassiske storblomstrede roser med en blomst på hver stilk. Den fik navnet Luna, og der går en lige linje fra Luna til Prinsesse Benedikte i dag.

Billedtekster:

Billede A: En rosendåb går festligt for sig. Her døbes Prinsesse Benedikte-rosen af fra venstre Annette Olesen, der er direktør for forædling og produktudvikling, administrerende direktør Mogens N. Olesen, begge fra Poulsen Roser A/S, samt af Connie Nielsen, der er direktør for salg og marketing hos Gartnerierne Ove Nielsen A/S, der er Poulsen Rosers samarbejdspartner.

Billede B: Prinsesse Benedikte-rosen består af en buket af stilke, der hver ender i en smuk, gylden rose.

Poulsen Roser A/S, der har hovedsæde i Fredensborg, har 126 års erfaring i at udvikle nye sorter af roser og clematis. Firmaet har vundet et utal af medaljer gennem årene for sine nye rosen- og clematissorter og er leverandør til det Kgl. Danske Hof.
Hvert sekund døgnet rundt sælges der to Poulsen-roser eller -clematis et sted i verden.

Læs mere på www.poulsenroser.dk

Landbrug og Fiskeri