Presseinvitation

Pressemeddelelse november 25, 2005 Natur

Kraftigt fald i sygefravær

Sygefraværet faldt med op til 60 pct. på de virksomheder, der deltog i Arbejdstilsynets projekter om sygefravær og psykisk arbejdsmiljø. Projekterne er nu færdige, og for at udbrede de mange spændende erfaringer afholder Arbejdstilsynet en konference i Odense den 29. november 2005.

Arbejdstilsynet har siden 2002 støttet 20 udviklingsprojekter på private og offentlige arbejdspladser. Projekterne har handlet om at forbedre det psykiske arbejdsmiljø og dermed nedbringe sygefraværet.  Der er ydet 15 mio. i støtte til projekterne. Bevillingen stammer fra finansloven for 2001.

Generelt er sygefraværet blevet reduceret betydeligt på de arbejdspladser, der har medvirket i projekterne. I gennemsnit er fraværet reduceret med 12-15 pct., og der er eksempler på reduktioner på helt op til 60 pct.! De fleste steder er der samtidig opnået klare forbedringer af det psykiske arbejdsmiljø.

På konferencen vil virksomhederne også fortælle om de mange andre fordele, de har fået ud af projekterne, fx højere produktivitet, bedre kvalitet og mindre personalegennemstrømning.

- Det er glædeligt, at vi kan se, at det nytter at arbejde systematisk med det psykiske arbejdsmiljø. Det giver bedre trivsel, men er jo samtidig også en klar økonomisk fordel for virksomheden, siger Arbejdstilsynets direktør Jens Jensen. - Hvis man alene holder reduktionen i sygefraværet op mod hvad projekterne har kostet, så har tilbagebetalingstiden i snit været på knapt 3 år! Og det gælder vel at mærke, hvis arbejdspladsen selv havde betalt de op til 50 procent af udgifterne, som er givet i støtte fra Arbejdstilsynet. Så også på bundlinjen er der gode argumenter for at gå i gang - ikke mindst hvis man regner alle de andre fordele end reduktionen i fraværet med, siger direktør Jens Jensen fra Arbejdstilsynet.

To eksempler blandt de 20 projekter:

Bach Composite Industry A/S i Hurup er underleverandør til vindmølleindustrien. Her er sygefraværet reduceret med 60 pct. (fra ca. 23 dage om året pr. ansat i 2001 til ca. 9 dage  i 2005). Løsningerne i projektet har blandt andet været uddelegering af ansvar, en ny ledelsesstil, coaching, bedre information, grundig introduktion af nye medarbejdere og sociale arrangementer. Kontaktperson: Adm. direktør Geert W. Skovsgaard, tlf.: 96 88 32 10

Nordby og Rørkjær Skole er to folkeskoler på Fanø og i Esbjerg, der har arbejdet sammen for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Skolerne oplever stadigt øgede krav oppefra og fra forældrene, og gennem projektet er det lykkedes at gøre disse udfordringer til et fælles anliggende i lærergruppen. Tidligere oplevede den enkelte lærer i højere grad en individuel utilstrækkelighed over for de nye krav. Kontaktpersoner: Skoleinspektør Torben Larsen (Nordby), tlf.:  76 66 05 02 og skoleinspektør Per Lauridsen (Rørkjær), tlf.: 76 16 26 52

Konferencen om et bedre psykisk arbejdsmiljø

Konferencen afholdes tirsdag den 29. november 2005  på Radisson SAS Hotel H.C. Andersen i Odense.

Pressen inviteres til at deltage i konferencen ved forudgående tilmelding til [email protected]. Det fulde program kan ses på www.psykiskpulje.dk

De øvrige pladser er allerede optaget af medarbejdere og ledere med interesse for psykisk arbejdsmiljø samt arbejdsmiljøprofessionelle og repræsentanter for faglige organisationer.

Natur