Originalen 2009 - Fra udsat til værdsat

Pressemeddelelse maj 28, 2009 Politik

Indenrigs- og Socialminister Karen Ellemann præsenterer vinderen af Originalen 2009

Fra udsat til værdsat

Der er en tilbøjelighed til, at udsatte og værestedsbrugere udelukkende ses som svage ofre med tunge sociale problemer. Det har de også. Men i projekt Fra udsat til værdsathar vi lagt vægt på personen før problemet. For være-stedsbrugere er også mennesker og personer med ressourcer, kompetencer og originale idéer. Og det er originale idéer, vi skal leve af i fremtiden?

Derfor har Landsforeningen af VæreSteder gennemført en omfattende idékonkurrence blandt sine mere end hundrede væresteder og tolv-tusinde brugere. Alle er blevet opfordret til at sende idéer til iværksætterprojekter ind til en gruppe top-erhvervsfolk, som har valgt de bedste idéer ud og personligt hjulpet dem videre.

Det har selvfølgelig været en fantastisk chance for socialt udsatte, men det har også været lærerigt for gruppen af erhvervsledere, der udgøres af:

- Lennart Lajboschitz, grundlægger og direktør i Tiger-kæden.

- Launy Lindahl, restauratør.

- Claus Stig Pedersen, CSRdirektør, Novozymes.

- Gitte Just, direktør i Danish Design Association

Ud af godt hundrede idéer blev 11 valgt ud til personlig sparring med erhvervslederne. Herefter blev fire udvalgt til finalen. Alle fire har en helt speciel historie, og alle fire har udviklet unikke iværksætterprojekter.

Projekt Fra udsat til værdsater et af de første projekter herhjemme, som udfolder idéerne omkring social innovation, der vinder frem i udlandet, og som er ved at forandre den måde, virksomheder og organisationer engagerer sig socialt. Vi er på vej væk fra velgørenhed og show offfor i stedet at koble forretningssans og innovative kompetencer med løsningen af reelle behov på det sociale område.

Originalen 2009 er realiseret af folk med sans for mennesker og evnen til at se nye muligheder på det sociale område. Vidensvirksomheden Public Futures har stået for udviklingen af projektet i samarbejde med Landsforeningen af VæreSteder, erhvervslederne og værestederne.

Vinderen af Originalen 2009præsenteres ved en VIP-reception à la værestederne med Socialministeren, musik, taler og overraskelser. Der er også mulighed for at få en snak med iværksætterne og erhvervsfolkene.

Det sker tirsdag den 2. juni, kl. 14.00-17.00 på værestedet Kontakten, Tingbjerg, Ruten 6.

Pressen er velkommen. Tilmelding til Steen Svendsen på 2360 2646 eller [email protected].

Læs mere om projektet og ideerne på www.udsat-vaerdsat.dk.

Nico Hansen

Konsulent