Nyt ultra-lysfølsomt højhastighedskamera til maskinvision, billedanalyse, fejldetektering og kvalitetssikring

Pressemeddelelse marts 6, 2009 Elektronik

Fra den tyske producent af industrielle kvalitetskameraer Mikrotron GmbH kan Beatronic Supply nu levere et nyt robust og kompakt højhastigheds kamera, der er velegnet til maskinvision, billedanalyse, fejldetektering og kvalitetssikring i en bred vifte af industrielle forsknings-, udviklings-, produktions- og testapplikationer

IMGP4221

I mere end otte år har Beatronic Supply forhandlet industrielle højhastigheds kameraer fra det schweiziske firma Weinberger. Men den 1. august 2008 lukkede Weinberger sine forretningsaktiviteter. Mere end 70% af Weinberger's produktprogram var fra den tyske OEM-leverandør Mikrotron GmbH. Nu har Beatronic Supply tegnet kontrakt med Mikrotron og har dermed den mest populære del af produktsortimentet intakt - blot med et nyt navn samt en bedre support og kortere leveringstider.

Mikrotron GmbH har netop udvidet sin omfattende produktlinie med et nyt Motion-BLITZ EoSens Cube højkvalitetskamera, der kombinerer en høj billedopsamlingshastighed, en høj billedopløsning og en maksimal udnyttelse af det tilgængelige lys for at sikre en optimal billedkvalitet. Det nye robuste og kompakte højhastigheds kamera er forsynet med en stor memorykapacitet og et genopladeligt batteri og er velegnet til krævende maskinvision, billedanalyse, fejldetektering og kvalitetssikring i en bred vifte af industrielle forsknings-, udviklings-, produktions- og testapplikationer.

MotionBLITZ EoSens Cube kameraet er udstyret med en hurtig CMOS billedsensor, der gør det muligt at opsamle billeder med en hastighed på 500 billeder/sek i en opløsning på 1.280 x 1.024 pixels. Billedopsamlingshastigheden kan trinvis øges til 113.000 billeder/sek med en kraftig reduceret billedopløsning. Disse højhastighedsopsamlede billeder kan så senere køres i slowmotion, der gør det muligt at detektere og analysere alle detaljer i ekstremt hurtige processer. Kameraet har en høj lysfølsomhed på 700 ASA for farvebilleder og 2500 ASA for sort/hvide billeder og er forsynet med en hurtig lukkerhastighed på ned til 2 mikrosekunder, som sikrer snapshot billeder uden generende udviskninger i hurtigbevægende objekter.

MotionBLITZ EoSens Cube er endvidere det første kamerasystem på markedet med pixel-baseret FPN (Fixed Pattern Noise) korrektion i realtid, der justerer hvert enkelt pixel i billedet med hensyn til gråtoneværdi og dynamik og derved sikrer knivskarpe billeder ved alle opsamlingshastigheder. FPN er en fast støjinterferensstruktur, der forringer billedkvaliteten fra CMOS kameraer ved at gøre ensfarvede grå features i billedet glitrende og flimrende. Denne FPN støj kunne tidligere kun korrigeres i billedets pixelsøjler, men ikke i hvert enkelt pixel.

Kameraet er som standard forsynet med en memorykapacitet til 3,3 sekunders intern lagring af billeder i fuld opløsning. Den interne memory kan udvides til en højere kapacitet med mulighed for op til 13 sekunders intern lagring af billeder i fuld opløsning. I Burst Trigger mode er det muligt at inddele memoryen i flere tusind sekvenser for at udnytte memorykapaciteten optimalt og gøre det enklere at foretage en systematisk analyse af processer. Kameraet er endvidere forsynet med en Memory Standby mode, der gør det muligt at lagre billeder i den interne ring memory i op til 24 timer uden en ekstern strømforsyning. Kameraets dynamikområde kan justeres til en ekstrem høj kontrast ved at ændre CMOS billedsensorens lineære område til et ulineart område, der svarer til det menneskelige øje.

MotionBLITZ EoSens Cube kameraet er udstyret med Gigabit Ethernet (GigE Vision) interface til hurtig overføring af de opsamlede billeder til en PC eller notebook computer over standard Gigabit Ethernet med en kabellængde på op til 100 meter. Den medfølgende MotionBLITZ Director operatørsoftware understøtter Windows 2000, Windows XP og Vista operativsystemerne.

Til kameraet findes et stor udvalg af optionelle udvidelser, der foruden en større intern memorykapacitet omfatter multisekvens opsamling og ImageBLITZ auto-trigger funktion. Kameraet kan også leveres i en speciel robust Hi-G version, der kan modstå kraftige chokpåvirkninger på op til 100 g. Det kompakte MotionBLITZ EoSens Cube kamera måler 69 x 93 x 92 mm og vejer 900 gram uden linser.

Til de virksomheder, der kun har behov for et kamera til løsning af midlertidige, ad-hoc fejldetekterings- og analyseproblemer tilbyder Beatronic Supply, at virksomhederne kan leje det nødvendige kameraudstyr.

Elektronik