Nyt redskab til at forebygge hjertekarsygdom

Pressemeddelelse september 20, 2005 Helse

Mere end hver fjerde dansker har et taljemål, der kan give dem hjertekarsygdom. Hjerteforeningen opfordrer læger til at måle deres patienter

Maven buler alt for meget ud på danskerne. Mere end hver fjerde, der opsøger deres praktiserende læge, har et taljemål, der placerer dem i risikogruppen for at udvikle hjertekarsygdom. Dvs. over 80 cm for kvinder og over 94 cm for mænd.

Det viser en ny undersøgelse af taljemål i 27 lande, ”The Shape of the Nations”, udarbejdet af World Heart Federation og medicinalfirmaet Sanofi-Aventis.
Undersøgelsen offentliggøres i anledning af den internationale hjertedag den 25. september. I samme anledning opfordrer Hjerteforeningen læger landet over til at gribe målebåndet og tjekke patienternes omkreds.

Lægefaglig chef i Hjerteforeningen, speciallæge, dr. med., Mogens Lytken Larsen, opfordrer de praktiserende læger til at bruge taljemålet i deres konsultation.

- Mål patienterne. Taljemålet er en enkel og effektiv målemetode, som kan være en glimrende anledning til en samtale med lægen om forebyggelse, siger Mogens Lytken Larsen.

- Taljemålet kan anvendes af lægen, som kan give ordentlig information og som undersøger andre risikofaktorer samtidig. Taljemålet skal vurderes sammen med eksempelvis et for højt blodtryk, kolesteroltal og andre risikofaktorer, siger Mogens Lytken Larsen.

Taljemålet er et simpelt mål for overvægt, og det har vist sig at give et mere præcist signal om risiko for hjertekarsygdom end Body Mass Index (BMI). Sammen med et forhøjet blodtryk, et lavt indhold af HDL- kolesterol samt et højt indhold af fedtstoffet triglycerider kan taljemålet hjælpe lægerne til at identificere de danskere, der har risiko for at udvikle hjertekarsygdom. Hjertekarsygdomme er den gruppe af sygdomme, som dræber flest danskere.

400 danskere har deltaget i ”The Shape of the Nation” undersøgelsen. World Heart Day den 25. september stiller skarpt på taljen med sloganet 'Healthy Weight, Healthy Shape”.

I ugen efter World Heart Day udsender Hjerteforeningen i samarbejde med Sanofi-Aventis taljemålere og guidelines om taljemål til alle praktiserende læger.

Læs mere om World Heart Day på www.worldheart.org

Helse