Nyt århusiansk firma hjælper virksomheder med at prioritere sundhed

Pressemeddelelse maj 16, 2006 Humanitær

Flere og flere danske virksomheder opfatter sundhed som et medarbejdergode. Samtidigt viser en ny undersøgelse fra Greens Analyseinstitut, at 55 procent af danskerne mener, det er en opgave for arbejdsgiveren at tage sig af medarbejdernes sundhed og motion.

Selvom både store og mindre virksomheder efterhånden hopper på sundhedsvognen har de ofte svært ved at finde ud af, præcist hvad de skal tilbyde medarbejderne rygestopkurser, motion, kostvejledning eller massage? og i så fald hvornår, hvorfor og igennem hvem?

Et nyt århusiansk firma, StepConsult, hjælper virksomheder med at finde rundt i sundhedsjunglen og prioritere, hvilke sunde tiltag lige netop de har behov for og ressourcer til for at fastholde og tiltrække kvalificerede medarbejdere.

ģVi samarbejder med virksomhederne om at udarbejde sundhedspolitikker designet specifikt efter den enkelte virksomheds aktuelle situation og medarbejdernes profiler. Det hjælper vi dem så med at omsætte til strategier for, hvilke tiltag de kan iværksætte for at fremme trivsel og sundhed hos medarbejderne,Ģ siger Bente Hangaard, en af de tre idéfolk bag StepConsult.

Hun har, ligesom de to partnere Niels Christian Vestergaard og Bo Demalieth, både en sundhedsfaglig og en ledelses- og undervisningsfaglig baggrund.

ģVi opfatter sundhed og trivsel meget bredt som tiltag, der får medarbejderne til at føle sig værdsat. Medarbejdersundhed og -trivsel kræver en langsigtet strategi og er meget mere end motion og tilbud om rygestopprogrammer.  Det er en virksomhedsfilosofi, og skal helst være en del af den daglige ledelse,Ģ siger Bente Hangaard.

Sundhed i virksomheder er, ifølge StepConsult, for eksempel at have strategier for, hvordan man indsluser langtidssyge medarbejdere eller håndterer medarbejdere, der er i krise f.eks. efter en skilsmisse. Det kan også være strategier for, hvordan man i en periode skaber "skærmende" stillinger for udbrændtheds-truede medarbejdere.

Ud over de tre partnere har StepConsult tilknyttet en række eksterne konsulenter.
StepConsult er blandt de første virksomheder i Jylland, der tilbyder hjælp til sundhedspolitik og sundhedsfremme på arbejdspladsen. Hovedstadsområdet har i de seneste år oplevet en stærk tilgang af den type konsulenter.

Udviklingen styrkes af at fagforeninger og sundhedspolitiske organisationer presser på for at få mere lovgivning på området. Senest har Dansk Firmaidrætsforbund foreslået Sundhedsministeren at skabe et sundhedscertifikat, som virksomheder kan søge, hvis de opfylder en række krav til sundhedsfremme på arbejdspladsen. Certifikatet skal fungere som de populære miljøcertificeringer, og ministeren ser i øjeblikket på forslaget.

Mere information om StepConsult kan findes på hjemmesiden: www.stepconsult.dk eller ved at ringe til Bente Hangaard på: 4144 4108   eller
Niels Chr. Vestergaard :  4144 4107

Humanitær