Ny campingkæde på folkeaktier

Pressemeddelelse maj 22, 2007 Økonomi

Går du med drømmen om at eje en campingplads? Nu får du mulighed for at blive medejer af ikke bare én men op til flere campingpladser, når kæden ColorCamp udbydes på folkeaktier

Trelde 028 2
Blandt de mere end 250.000 danske campister er der mange, der leger med tanken om at købe sin egen campingplads. Men samtidig med at campinglivet er blevet stadig mere populært, har priserne på campingpladser oplevet en hidtil uset himmelflugt.
- Specielt, når det gælder de større campingpladser, ser vi, at priserne nemt runder de 30-40 mio. kroner. Når den nødvendige kapital svarer til 15 procent af købsprisen, kan vi konstatere, at der ikke er mange private investorer, der kan bære investeringsbehovet alene, siger ejendomsmægler Hans Korsgaard.
Hans Korsgaard er selv tidligere campingpladsejer. I dag er han den førende ejendomsmægler med speciale i campingpladser. Sammen med to andre tidligere campingpladsejere, Steen Petersen, der i en årrække har drevet en nordjysk campingplads, og Thomas Uhre, der etablerede og drev sin egen campingplads på Fyn, har han skabt et helt nyt koncept.

Franchisekæde
Sidste år stiftede trioen Color Camp Ejendomme A/S med det formål at starte en kæde af campingpladser. Første trin i raketten, der inden for kort tid skal resultere i en franchisekæde på mellem 10 og 25 campingpladser, var købet af Trelde Næs Camping. De tre investorer drev selv campingpladsen den første sæson, som betød, at tidligere tiders dårlige resultater med ét blev vendt til et pænt overskud. Overskuddet er allerede investeret i betydelige forbedringer af pladsen med blandt andet ny butik og reception.
ColorCamp Trelde Næs, som campingpladsen er omdøbt til, er nu bortforpagtet på franchisebasis, som vil sikre, at pladsen sammen med de kommende campingpladser bliver drevet efter retningslinier, der udstikkes af et nyetableret driftsselskab i samarbejde med franchisetagerne.

Investering i livsstil
- Men som sagt er kapitalbehovet til de planlagte opkøb stort. Selskabet går derfor på børsen for at udvide aktiekapitalen. Vores koncept bygger i høj grad på, at almindelige campister skal have indflydelse på kædens udvikling og serviceudbud. Derfor kalder vi aktieudvidelsen for folkeaktier og har valgt at introducere os på vækstbørsen Dansk AMP. Det vil ske lige efter sommerferien, siger Hans Korsgaard og tilføjer:
- Igennem 30-40 år har camping udviklet sig til en livsstil for masser af danskere. Med konceptet giver vi dem mulighed for at kombinere den med en sund investering. Vi henvender os klart til alle, som for eksempel via deres pensionsopsparing kan investere i et produkt, som de selv er flittige brugere af.

En god oplevelse
ColorCamps målsætning med aktieudvidelsen er i første omgang en likvid kapital på cirka 10 mio. kroner, hvilket er det nødvendige beløb til opkøb af den næste campingplads. Den skal herefter tilrettes konceptet, hvorefter nye opkøb vil ske i 2009.
- Det er vigtigt, at udviklingen ikke sker hurtigere, end vi alle kan følge med. Konceptet skal sikre, at såvel kunder, ansatte, leverandører og andre med tilknytning til ColorCamp får en god oplevelse i relation til kæden, slutter Hans Korsgaard.
Tegningen af folkeaktierne vil efter planen begynde primo september, og aktien bliver noteret på børsen den 1. oktober. I løbet af august vil nærmere oplysninger om børsnoteringen være tilgængelige på henholdsvis www.colorcamp.dk og www.danskamp.dk, ligesom den bliver annonceret i førende campingmagasiner og websider.