Nu kommer den lugtfrie gylle

Pressemeddelelse maj 2, 2006 Landbrug og Fiskeri

En ny, lugtfri naturgødning lavet på gyllefibre kan gavne både haveejere og planteavlere, og vil samtidig kunne hjælpe samfundet af med overskydende gylle fra landbruget

Firmaet Manurox ApS har udviklet en helt ny metode til behandling af gyllefibre, så dette restprodukt kan anvendes i have- og markbrug til fremme for sundheden i Danmark. Gyllefibrene omdannes til et meget behageligt gødningsprodukt, som er fuldstændigt lugtfri og indeholder 17 essentielle plantenæringsstoffer, som planterne skal bruge under væksten til syntese af planteenzymer og vitaminer. Mange steder i Danmark og Europa er jorden udpint pga. mange års intensiv dyrkning og anvendelse udelukkende af NPK-gødning, og indholdet af vitaminer og mineraler i planter er faldet markant de senere år. Dette nye plantemedium kan ved sin unikke sammensætning af næringsstoffer medvirke til at fremme den generelle sundhed i befolkningen og for husdyrene. Samtidig løser processen et akut problem for de landmænd, der har for meget gylle i forhold til antal hektar jord. Processen er patentanmeldt, og firmaet forventer stor interesse for metoden i både Danmark og udlandet.

Manurox naturgødning er et meget alsidigt produkt. Det kan bruges som gødning og jordforbedringsmiddel direkte på jorden, eller i kombination med jord eller spagnum til pottebrug. Manurox bruges allerede som delvis erstatning af spagnum i moderne produkter til havebrug, f.eks. i Champost. Manurox naturgødning kan også fremstilles i en pilleteret form, som kan anvendes til f.eks. planteavl, afgræsningsarealer til køer, får og heste, golfbaner, parkanlæg, græsplæner og bede.

Manurox naturgødning er lugtfri i forhold til gødningsstoffer og har kun en svag duft at omsat jord (humussyre). Under fremstillingsprocessen, som sker ved kompostering, omdannes lugtstofferne i gyllen via en biologisk proces. Processen er miljøvenlig, idet ammoniak bindes til gyllefibrene uden tab til omgivelserne.

Manurox naturgødning indeholder samtlige essentielle plantenæringsstoffer, som er nødvendige for at producere sunde planter og grøntsager. De færreste af os ved, at der skal 17 essentielle næringsstoffer til at lave en sund plante, der er rig på vitaminer og mineraler.  Mange plantenæringsstoffer er i underskud i vores jord pga. intensiv dyrkning med overforsyning af NPK. Men alle komponenterne skal være til stede, for at planterne kan udvikle sig rigtigt under væksten. Manurox naturgødning kan medvirke til at udvikle vitaminrige planter med et bedre immunforsvar, hvilket også kan nedsætte brugen af sprøjtegifte - til gavn for miljøet og til fremme af sundheden hos dyr og mennesker.

Yderligere information hos producent og forhandler Søren Goul, Manurox ApS og Champost ApS telefon 96 19 18 80 eller e-mail: [email protected] og Akademiingeniør ph.d. Anne Belinda Thomsen, Manurox ApS 46 32 01 46 eller e-mail:  [email protected].

Landbrug og Fiskeri