Norsk fad til danske ganer

Pressemeddelelse november 12, 2008 Mad & Vin

Tiden er inde til at udfordre vaneskænkningen, når der skal vælges drikkevarer til julebordet. Og her skiller de norske akvavitter sig ud fra det brede udbud af snaps og akvavitter. De er nemlig alle fadlagrede, og den proces betyder, at norsk akvavit har sin helt egen karakter og rundhed. Op til jul får danskerne mulighed for at stifte bekendtskab med de mindre kendte af slagsen.

Norge har sin helt egen niche på akvavitmarkedet. Norske Arcus er den eneste, der lovligt må producere akvavit, og som noget unikt er samtlige akvavitter lagret på egetræsfade eller sherryfade, som frembringer raffinerede og fint afbalancerede aromaopbygninger.

Linie Aquavit er den af de norske akvavitter, der er bedst kendt herhjemme. Men i anledning af julen er tilbuddet af luksuriøse akvavitter fra Arcus udvidet, så nye smagsoplevelser er kommet inden for rækkevidde.

For Norge har meget mere at byde på. I december har Hans Just A/S, der forhandler Linie Aquavitten i Danmark, således samlet et akvavitgalleri, der giver mulighed for at stifte bekendtskab med 10 fadlagrede akvavitter af meget høj kvalitet, der alle har vundet medaljer. I æsken indgår den populære Linie Aquavit foruden 9 andre mindre kendte, men ikke mindst ligeså spændende akvavitter, heriblandt Gammel Opland Aquavit og Gammel Reserve Aquavit, som vandt  danskernes Akvavit-valg i 2005. De øvrige syv akvavitter fås normalt ikke herhjemme, men fælles for samtlige er, at de er tilvirket med kombinationer af anis, citrus, vanilje, dild foruden den traditionelle kommen - og lagret på fad.

Fadlagring forædler og 'blødgør'

Traditionen med at fadlagrede akvavitter er over 200 år gammel og et unikt særkende for Norge. Traditionen stammer fra det tidspunkt, hvor det norske skib Trondheims Prøve for første gang sejlede mod Ostindien. Lasten var fyldt med tønder med akvavit, der skulle sælges i det fremmede. Da skibet vendte hjem efter flere år på havene, hvor de havde krydset ækvators linje, var der en smule akvavit til overs i bunden af tønderne i skibets last. Kaptajnen skålede på den vellykkede hjemkomst og fandt på den måde ud af, at fadlagringen kombineret med de store forskelle i temperatur, konstant bevægelse og luftfugtighed på rejsen havde forædlet modningen og tilført akvavitten en helt sublim smag. Linie Aquavitten var født.

Den dag i dag sender Arcus stadig Linie Aquavitten på rejse over ækvator på 9 forskellige skibe ejet af det norske rederi Wilhelm Wilhelmsen. Og på Linie Aquavit-flaskernes etiketter kan man læse, hvornår den enkelte flaskes indhold gennemførte sin dannelsesrejse, og hvilket skib det var med. For visse samlere er det blevet et mål at eje en flaske fra hvert af de ni skibe!

Siden fordelene ved fadlagring af akvavitter blev konstateret for 200 år siden, er lagringsteknikken blevet videreudviklet og forfinet mange gange. Man har blandt andet fundet ud af, at størrelsen på fadene har betydning for, at den rigtige smag kommer frem. De små fade er ikke velegnede til lagring, da træet afgiver for meget smag i forhold til mængden af væske. De mest eftertragtede fade er egetræsfade, der har været brugt til at lagre sherry, og ifølge Arcus' legendariske chefdestillatør Halvor Heuch, der er den eneste person i Norge, der lovligt må producere akvavit, betyder ikke mindst fadlagringen, at norsk akvavit fremstår mindre sprittet end andre akvavitter og snapse.

Akvavit med måde

En akvavit bør drikkes den 'på den helt rigtige måde', hvis duft og smagsindtryk skal træde rigtigt frem. Principielt skal man ikke bruge et traditionelt snapseglas, men hellere et lidt større glas, gerne et cognac- eller sherryglas, hvor duften kan udfolde sig helt. Og skal smagsaromaerne komme helt til deres ret, skal en akvavit nydes ukølet, ligesom der bør tages hensyn til, hvad den enkelte akvavits aromaer og smagsnuancer passer bedst sammen med. Nogle gør sig måske godt som 'avec'er. Andre er bedst til fed mad, og atter andre er bedst til lettere spiser som skaldyr osv.

http://www.premium-aquavit/ er der mulighed for at læse mere om de fadlagrede akvavitter. Her kan man samtidig downloade et smageskema, så man kan udfordre sine venner til en dyst på smagsløgene og få en hyggelig begivenhed ud af det. Hver akvavit vurderes på tre overordnede parametre: Farve, duft og smag. Skal akvavitternes forskellige egenskaber, såsom fx sammensætningen af urter, krydderier og fadaromaer træde tydeligst frem så lad akvavitten rulle lidt i munden i ca. fem sekunder og sug forsigtigt lidt luft ind.

Skål, og glædelig jul!

Det norske akvavitgalleri med de ti små flasker er en god gaveidé til værten ved julefrokosten eller blot en sjov mulighed for at tage på smagsudflugt i akvavittens rige. Vejledende udsalgspris er 189,85. Fås i supermarkeder og specialforretninger. Hans Just A/S henviser til nærmeste forhandler på telefon  3526 7200 .

Forskel på snaps og akvavit:

Det er langt fra alt brændevin, der kan tillade sig at kalde sig akvavit. EU vedtog i 1989 en forordning, hvor man fastlagde retningslinjer for, hvornår en akvavit kan kalde sig en akvavit. Ifølge EU's forordning skal en akvavit være fremstillet, så duft og smag primært stammer fra destillater af frø af kommen og/eller frø af dild. Der må ikke tilsættes essensolier, og alkoholprocenten skal være på minimum 37,5%.

Fakta om de 10 norske akvavitter:

Linie Aquavit

Linie Aquavit er Nordens ældste akvavitmærke og er i dag mange danske snapsenyderes foretrukne akvavit. En klassisk, elegant sherrymodnet akvavit, der opnår sin komplekse karakter i 500 liters egetræsfade over 'Linien'  Norge-Australien tur-retur. Smagen er velbalanceret med nuancer af eg, sherry, kommen og anis. Linie Aquavit vandt dobbelt guldmedalje i International Wine and Spirit Competition i 2006.

Gammel Opland Aquavit

Sammen med Gammel Reserve vinder af danskernes Akvavit-valg i 2005. En mild og rund akvavit, der er fremstillet efter en gammel original opskrift fra Oplandske Spritfabrik i Christiania i Norge i 1891. Modnet på sherryfade i 28 måneder. Akvavitten har en afdæmpet fremtoning med diskret antydning af kommen og vanilje og passer perfekt til frokostbordet med sild, smørrebrød og fed fisk. Serveres ved stuetemperatur.

Gammel Reserve Aquavit

Sammen med Gammel Opland vinder af danskernes Akvavit-valg i 2005. Regnes for den norske Cuveé og hører til blandt de allerbedste fadlagrede akvavitter. Gammel Reserve Aquavit stammer fra 1927 og har fået sin helt egen smag gennem 3 års lagring på sherryfade. Den lange fadlagring giver en kompleks og spændende smag med nuancer af sherry, kommen og vanilje. Er med sin mørke, gyldne farve og ganske kraftige smag perfekt til røget og saltet mad samt klassiske varme frokostretter, krydrede oste og skimmeloste. Serveres ved stuetemperatur.

Gilde Taffel Aquavit

En kraftig krydret taffelakvavit. Krydderurterne kommen, dild, anis og citrus giver akvavitten en velkomponeret karakter. Den skal helst serveres afkølet og passer specielt godt til fisk og skaldyr.

Simers Taffel Aquavit

En ren, traditionel akvavit med kommen som dominerende krydderi. Ved lagring på sherryfade får akvavitten en god, afrundet karakter. Velegnet på sildebordet og til fed og kraftig mad. Kåret som bedste taffelakvavit i International Wine and Spirit Competition i 2000 og 2003

Løiten Linie Aquavit

Den kendte akvavit fra Norge er baseret på den oprindelige opskrift fra 1855. Den specielle modningsproces sker i sherryfade, der ligger som dækslast på et skib, der passerer ækvator to gange. Her udsættes akvavitten for temperaturskift og rulninger, hvilket giver en velsmagende akvavit med harmoni mellem det krydrede og fadaromaer.

Løitens Sommer Aquavit

Baseret på den klassiske krydderopskrift fra Løitens Brænderi, der blev grundlagt i 1855. Akvavitten er modnet på fad i ca. 6 mdr. og har en mild smag af kommen, anis og vanilje. Den nydes specielt til fisk, skaldyr, lyst kød og sommerens røgede eller saltede kød. Serveres let afkølet.

Løitens Export Aquavit

En elegant og velafbalanceret akvavit med en rund smag, der er baseret på den traditionsrige opskrift fra 1855. Akvavitten har nuancer af citrus, kommen og sødme og anbefales til sild, grillet laks, gravad fisk eller skinke.

Simers Oslo Aquavit

Denne akvavit laves stadig ud fra original opskrift fra Simers & Co. Spritfabrik & Destillation, der blev etableret i Oslo i 1857. Gennem en lang lagring på egetræsfade fremkommer en duft af krydderier med hovedvægt af kommen og med nuancer af vanilje, sherry og anis. Bør nydes ved stuetemperatur og gerne som avec til kaffen.

Lysholm Trondhjems Aquavit

Udviklet i forbindelse med 1000-års jubilæet i Trondhjem i 1997. Akvavitten baserer sig på Lysholms originale opskrift, som er noget mildere end andre klassiske akvavitopskrifter. Den lagrer på egetræsfade i tre år og får derved komplekse fadaromaer, hvilket nedtoner duft og smag af krydderier. Nydes tempereret - gerne som avec til kaffen.

Mad & Vin