Nordjyske arkitekter i fornemt selskab

Pressemeddelelse december 21, 2006 Erhverv

Billede 013

- Det sidste år har vi gennem konkrete udviklingsprojekter arbejdet på at implementere den nyeste 3D-teknologi på tegnestuerne, og vores måde at gribe tingene an på har vakt så stor begejstring hos Autodesk, at arkitektfirmaet er blevet udvalgt som spydspids for 3D-teknologierne fra Autodesk.

Det er bygningskonstruktør René Martin Larsen fra bjerg arkitektur as, der fortæller om baggrunden for, at virksomheden gennem arbejdet med et teknologisk udviklingsprojekt på tegnestuerne i Hjørring og Aalborg har vundet massiv anerkendelse helt op i de øverste lag hos verdens største udvikler af 3D-teknologier.

René Larsen, der står i spidsen for at indføre den nye 3D teknologi hos bjerg arkitektur, fortæller videre, at Autodesk formentlig i løbet af foråret kommer på besøg i Hjørring for at optage en præsentations- og instruktionsvideo, der skal bruges verden over.

Bedre arkitektur for færre penge
Bygningskonstruktøren fra den digitale nordjyske frontløber, der blandt andet er langt fremme med den hidtil største 3D-projektering af centralt bycenter i Thisted, lægger ikke skjul på, at satsningen på den nye teknologi både tidsmæssigt og økonomisk er en stor mundfuld for arkitektfirmaet.

Til gengæld er han ikke i tvivl om, at investeringen hurtigt vil tjene sig hjem, og han er overbevist om, at den nye tredimensionale teknologi på markant vis vil medvirke til at sikre bygherrer bedre arkitektur, økonomi og kvalitet.

- Med de nye digitale værktøjer kan vi skabe bedre arkitektur for færre penge, og allerede i implementeringsfasen har vi opnået betydelige fordele i form af  øget effektivitet, sparet tid, optimeret økonomi, færre fejl, bedre beslutninger og højere kvalitet samt et tættere parløb med bygherren, konstaterer René Larsen og pointerer, at projekter udviklet i den nye 3D-teknologi kommer hurtigere fra start med en bæredygtig idéskitse.

- Teknologien samler alle objekter i en fælles database, der med et tryk på en knap opdaterer samtlige tegninger og mængder i forbindelse med detailændringer. Derfor bliver det let at præsentere alternative løsninger direkte på et byggemøde, og ændringer i tolvte time behøver ikke at få konsekvenser for tidsplanen. På den måde spares tid, som umiddelbart kan overføres til at gå i dybden med at optimere detaljer og arkitektur, slutter René Larsen.

Billedtekst:
- Foruden gevinster i form af sparet tid og bedre kvalitet har arbejdet med at forene gamle kompetencer og ung dynamik i en stort anlagt 3D-satsning på de interne fronter har været med til at styrke husets teamwork, innovation og kreativitet, siger René Martin Larsen fra bjerg arkitektur, der med tyve medarbejdere i Hjørring og Aalborg er udvalgt som spydspids for 3D projektering og modellering i Danmark.

Yderligere oplysninger : René Martin Larsen - 27 12 02 77

Erhverv