'NOISE CITY' INDTAGER KøBENHAVN

Pressemeddelelse oktober 20, 2005 Natur

For sjette år i træk afholdes Den Europæiske ArbejdsmiljØuge, der i år sætter fokus på stØj på arbejdspladser under det fælles motto STOP THAT NOISE (i Danmark STOP STØJ).

Publikum fra hele landet kan fra d. 24. 28. oktober deltage i seminarer og konferencer om støj eller besøge den mobile by NOISE CITY. Målet er at skabe debat og skærpe publikums bevidsthed om, hvad støj på arbejdspladsen kan betyde for ens helbred. De alvorlige konsekvenser lyder på: Høretab, lydoverfølsomhed, tinnitus, stress, træthed, irritation og en forøget risiko for ulykker på arbejdspladsen.

INDVIELSE AF ´NOISE CITY´ PÅ KGS. NYTORV
STOP STØJ starter officielt d. 24. Oktober kl. 14.00 med indvielsen af NOISE CITY på Kgs. Nytorv i København. Direktør Jens Jensen (Arbejdstilsynet), LO-sekretær Tina Møller Kristensen  og underdirektør Thomas Philbert Nielsen (Dansk Arbejdsgiverforening) indvier byen, hvorefter der er guidet byvandring for publikum og presse. Fra byens torv vil musikerne Henrik Strube, Tamra Rosana og Christian Sievert underholde.

NOISE CITY er en by i byen, hvor omdrejningspunktet er støj. Byens markedsplads består af info-stande, hvor man kan udspørge de deltagende fagorganisationer, få testet sin hørelse og samle inspiration til at løse nogle af hverdagens støjproblemer via f.eks. god akustik og belysning. Publikum kan også se film om støj eller møde mennesker, som selv har levet med konsekvenserne af støj.
Byens Katedral byder på overvældende lydoplevelser med bl.a. koncert-optagelser, hvor lydtrykket svarer til en rigtig live-koncert. På den måde kan publikum ikke alene genopleve et fedt koncertminde, de mærker også i særlig grad, hvad det vil sige at være musiker på arbejde i støjland. Katedralen spiller desuden tankevækkende lydeksempler fra åbne kontorlandskaber, børnehaver og fabrikker.
For dem med hang til gode historier øser byens prinsesse Skabelone af sin viden om Noise Citys døve kongefamilie.

NOISE CITY besøger i løbet af ugen København (24. og 25. Oktober), Odense (26. og 27. Oktober) og Herning (28. Oktober). Byporten har åbent mellem kl. 14-20.

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Mette Øyås Rasmussen (Pressekoordinator): [email protected] / mobil: 51923326
Palle Vedel (Projektleder NOISE CITY): [email protected] / mobil 20160872
Poul Bang Nielsen (Informationsmedarbejder Arbejdstilsynet) [email protected] / mobil 72208624

Ved henvendelse kan pressen modtage yderligere pressemateriale og aftale interviews med udvalgte cases. Man kan ligeledes finde relevante informationer, statistik og cases via nedenstående links.

Arbejdstilsynet www.at.dk
Landsorganisationen for bedre hørelse www.lbh.dk
Indeklimaportalen www.indeklimaportalen.dk

Natur