Ni hotte IT-investeringsområder i 2008

Pressemeddelelse februar 6, 2008 IT

Her kan du lave en god IT-investering i 2008

Via Venture Partners, der en af de største IT Venture Kapital-aktører i Norden med en investeringskapital på 1 mia. kroner og foreløbig 13 forskellige investeringer i IT selskaber i Sverige, Norge, Finland og Danmark, giver her virksomhedens bud på de områder indenfor IT og teknologi, hvor der er de bedste muligheder for at lave en god investering i 2008:

1. CRM og markedsføring: Mens så godt som alle virksomheder i dag har implementeret økonomi- og ressourcestyringssystemer, så er det på salgs- og markedsføringssiden langt fra alle virksomheder, der gør brug af IT værktøjer. Tendensen synes at være at flere og flere virksomheder får øjnene op for, at der er store gevinster ved at gøre brug af software redskaber til at forstå kundernes adfærd og målrette salgsindsatsen.

2. Mobil software: I første omgang vil det angiveligt være applikationer rettet mod erhvervslivet, der vil vinde størst indpas, da man her vil udvide det "mobile kontor" til at omfatte mere end blot e-mail og kalender på mobiltelefonen. Der findes i dag en stor underskov af virksomheder og nogle af disse vil opleve kraftige vækstrater de kommende år.

3.Internet economics. Omkring år 2000 var forventningerne til den økonomiske aktivitet på Internettet kraftig, men realiteterne var skuffende. Siden da og i stadigt stigende omfang er det faktisk sket at en stadig større og større del af virksomhedernes aktiviteter i dag finder sted på Internettet. Udviklingen har klart ikke fundet sit stabile niveau og der udvikles til stadighed nye koncepter og forretningsmodeller der understøtter denne udvikling og som vil være interessante at investere i.

4. Enterprise Software. Tendensen de senere år gået i retning af "software as a service" og stand alone løsninger, der retter sig mod at løse specifikke opgaver i virksomhederne. Der vil med stor sikkerhed opstå en række nye kraftigt voksende virksomheder med nye "must have" løsninger til brancher og forretningsområder.

5. Forbruger applikationer. Trenden i disse år går i retning af applikationer, der lader brugerne selv skabe, redigere og publicere alt lige fra billeder til musik og tekst. Virksomheder der lykkes at skabe noget absolut unikt der understøtter dette behov har virkelig gode globale muligheder.

6. Internet og telefoni: De to store tendenser i disse år er mobilitet og "data arbitrage".

1. Efterspørgselen efter mobilt internet er kraftigt stigende og der investeres store summer i 3G netværk samt Wimax. Det giver anledning til en række nye niche forretninger for opstartsselskaber.
  2. En uens prissætning mellem diverse datatyper som fastnettelefoni, mobiletelefoni og Internet skaber gode forretningsmuligheder for mindre spillere på markedet til at lave "data arbitrage", hvilket vil sige at udnytte den uens prissætning. Et godt eksempel på denne type "data arbitrage" er mobil IP telefoni.

7. Energi. Uanset hvad man mener om CO2 og global opvarmning, så er det et faktum, at energipriserne er steget kraftigt de seneste år og derfor er energibesparelaser blevet interessant i erhvervslivet og hos forbrugerne. Der synes at være en lang række steder hvor der med intelligent software og tekniske anordninger kan spares energi. Her vil der være gode muligheder for nye virksomheder at skabe ganske attraktive forretninger.

8. Lokationsbaserede services. Udbredelsen af GPS chips i alt lige fra mobiltelefoner, ure, biler mv. skaber basis for nye tjenester og services. Der findes allerede en række selskaber, der forsøger sig med tjenester til både forbrugere og virksomheder og det virker ret oplagt at nogle af disse vi få succes.

9. Materialer. I de seneste 10 er der forsket meget i udviklingen af nye materialer og ændring af egenskaberne af allerede eksisterende materialer. Nogle af disse opfindelser er nu ved at finde vej til kommerciel anvendelse. De virksomheder, der i første omgang vil få succes, bliver dem der forstår at erstatte "gamle" materialer med nye, bedre og billigere materialer.

Facts om Via Venture Partners A/S:

Via Venture Partners A/S er en af de nyeste og største IT VC-aktører i Norden. Via Venture Partners lavede sin første investering i juni 2006 og har til dato investeret i 13 forskellige IT selskaber i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Selskabet råder over en investeringskapital på 1 mia. kr., hvoraf hovedparten stammer fra ATP.

For yderligere information:

Yderligere oplysninger om Via Venture Partners A/S