Netauktioner kan øge formuen

Pressemeddelelse august 26, 2005 IT

Bristisk undersøgelse viser, at familierne i snit har 30.000 kroner liggende i brugte sager.

Vi har formuer liggende i pulterrum, i kældre og i skabe.

En britisk undersøgelse viser, at den gennemsnitlige engelske familie kan øge deres formue med 30.000 kroner, hvis de handler via netauktioner.

Centre for Economic and Business Research (CEBR) har undersøgt de samfundsøkonomiske aspekter af netauktioner.

Auktionshjemmesiderne på internettet gør det nemt og billigt at sælge sine gamle ting for den højeste pris. Dermed  maksimeres også værdien af de gamle sager, der ellers ligger og flyder rundt om i hjemmene. Ifølge gængs økonomisk teori vil det være med til at øge forbrugernes generelle tillid til økonomien.

”Hvis det går op for folk, at de har salgbare ejendele liggende i skabet, så burde det øge deres selvtillid som forbrugere ligesom enhver anden uventet formueforøgelse,” siger Laura Phaff, en af rapportens forfattere til det britiske BBC News.

Hertil kommer at auktionssiderne leverer et skjult bidrag til den samlede detailhandel. En gruppe mindre firmaer bruger auktionssiderne til at komme i kontakt med et meget stort marked.

Ifølge direktøren for CEPR, Mark Pragnell er auktionssiderne med til at ”skærpe konkurrencen, øge forbrugernes valgmuligheder og begrænse inflationen.”

Tendensen kendes også fra Danmark, hvor den største online auktionsside QXL melder om rekordstor vækst.

Antallet af tilmeldte brugere vokser med over 20.000 om måneden og er snart oppe 450.000. Antallet af handler ligger omkring 2 millioner om måneden og sidste år blev der rundt regnet omsat for 1 milliard kroner på QXL.

”Vi hører dagligt fra folk, der har opdaget, at auktion ikke kun handler om antikviteter og den slags, og som bliver overrasket over, hvor mange penge de kan tjene på ganske almindelige ting, de ikke bruger,” siger Jacob Masters, direktør for QXL.

IT