NESCAFÉ samler årets bønner

Pressemeddelelse december 27, 2007 Mad & Vin

Den 1. januar 2008 introducerer NESCAFÉ en særlig årgangsblanding, Gold Blend of the Year 2008. Kaffen består af de bedste kaffebønner fra tre lande og er kun i handlen ét år, hvorefter den erstattes af en årgangsblanding for 2009. Årgangskonceptet er det første af sin slags inden for instant kaffe.

Foto Gold Bend hjerte

Danske kaffedrikkere får nu en helt ny valgmulighed: En årgangsblanding. Årgangsblandingen hedder NESCAFÉ Gold Blend of the Year 2008 og er et nyt medlem i NESCAFÉs populære Guldfamilie. Kaffen forhandles i dagligvarebutikker landet over fra den 1. januar 2008 og koster 36,95 kr. pr. glas (100 g.) i vejledende udsalgspris. Ved næste årsskifte erstattes den af en årgangsblanding for 2009.

NESCAFÉ Gold Blend of the Year 2008 er sammensat af 100 procent arabica-bønner fra Kenya, Etiopien og Centralamerika og har en rund og mild smag.

- Flere og flere danskere efterspørger i dag ekstra gode og særlige kaffeoplevelser. Derfor tror vi, at danskerne tager godt imod årgangsblandingen, fordi den rammer den helt rigtige kombination af bønner, fortæller Lars Smidt, salgsdirektør i Nestlé og ansvarlig for NESCAFÉ.

Danskere vilde med instant kaffe

Årgangsblandingen er en instant kaffe, hvilket vil sige, at kaffen opløses direkte i kogende vand. Instant kaffe blev opfundet af Nestlé tilbage i 1938 og lanceret i Danmark i 1946 efter at være blevet den amerikanske hærs foretrukne kaffe under 2. verdenskrig. I dag er instant kaffe populær som aldrig før. De sidste to år er danskernes forbrug af instant kaffe steget med mindst 10 procent. I samme periode er forbruget af filterkaffe faldet med 3 procent. Stigningen undrer ikke Lars Smidt:

- Mange danskere har en travl hverdag og vil gerne have produkter af høj kvalitet, der er klar til brug. Og det går hånd i hånd med instant kaffe, der bare skal blandes med kogende vand i en kop. Det giver desuden den fordel, at alle får kaffen præcis så stærk eller svag, som de kan lide den.

I dag drikker hver dansker i gennemsnit fire kopper kaffe om dagen. Det gør os til den

tredje mest kaffedrikkende nation i verden, kun overgået af Finland og Sverige.

NESCAFÉ er verdens største kaffebrand og verdens første instant kaffe. Den første kop NESCAFÉ så dagens lys den 1. april 1938. NESCAFÉ er et brand under Nestlé, som er den største fødevarevirksomhed i verden. På verdensplan har Nestlé ca. 224.500 medarbejdere og omkring 480 fabrikker. Hovedkontoret ligger i Vevey i Schweiz. Nestlé Danmark har omkring 190 ansatte og en årlig omsætning på ca. DKK 810 mio.

Mad & Vin

Foto Gold Bend hjerte
Hent | 1,81 MB | 1135 x 1772 | .jpg

Foto Gold Blend cirkel
Hent | 1,65 MB | 1105 x 1772 | .jpg

Foto Kaffens Historie
Illustration af kaffens historie som går helt tilbage til år 600, hvor en etiopisk gedehyrde opdagede, at hans geder blev meget aktive, når de spiste af en bestemt busk.
Hent | 0,2 MB | .pdf

Zip og hent alle filer