Når du kommer fra Nødebo, er du formentlig ikke forberedt på situationen i Mumbai. Hvordan skal rejsende danskere forberede sig på terror eller andre trusler mod deres sikkerhed?

Pressemeddelelse november 28, 2008 Politik

Hvordan skal man opføre sig i lande, hvor terrorisme er en alvorlig og nogle steder daglig trussel?

Tanya spencer media

Khartoum, Kairo og København står alle over for truslen om terrorisme, men situationen og sandsynligheden er meget forskellig. Man skal være mere opmærksom nogle steder end andre. Men hvor? Og i hvilken grad? Hvad hvis man oplever, at ens indre overlevelsesalarmer tænder, hvad er den bedste måde at reagere på?

For eksempel: Du er i London, og der sker en evakuering af bygningen, du befinder dig i. Mødestedet er ved siden af en ubemandet varevogn – skal du gå hen til dine kolleger, som står og ryger og har deres mobiltelefoner fremme? Absolut ikke. Varevogne er typisk benyttet af terrorister, og ’træningslejre’ i Afghanistan og Irak har lært terrorister at opsætte fjernbetjente bomber, som eksploderer, så snart en mobiltelefon i nærheden bruges.

Ifølge personlig sikkerhedsekspert Tanya Spencer:

”Hvis du finder dig selv i en sådan situation, skal du ikke:

o Stå i nærheden af varevogne og andre store vogne, store affaldscontainere osv.

o Bruge din mobil.

Hvis du hører eksplosioner eller advares mod eksplosioner, skal du:

o Holde dig væk fra glas!

o Læg så mange solide genstande som muligt mellem dig og faren.

o Gå ned så lavt som muligt.

o Luk munden, men hold kæben åben, så begrænser du øreskader.

"I tilfælde som det aktuelle angreb i Mumbai, vil jeg understrege vigtigheden af at gøre sig så lav som muligt. Dette vil både mindske risikoen for at blive fanget i krydsild og mindske skadevirkningerne efter evt. røg i lokalet."

Som angrebet i Mumbai illustrerer, kan en risiko situation hurtig eskalere. I dette tilfælde udviklede den indledende terrorhandling sig til en massekidnapning. I et sådant tilfælde er det vigtigt at bevare roen, og holde sig for øje, at i 90% af alle kidnapninger overlever den kidnappede.

"Når jeg underviser i overlevelse af kidnapning, på steder som Sri Lanka, Pakistan og UK, er de råd jeg giver ret lette at følge:"

o Genvind fatningen og roen

o Undgå øjenkontakt, og hold lav profil

o Følg regler

Under en evt. redningsaktion:

o Bliv nede, da kugler vil flyve i alle retninger

o Vis dine hænder

o Forvent en hårdhændet behandling, indtil du har identificeret dig selv

"Forestil dig et billede af hvordan du vil reagere i en evt. kidnapningssituation. Overvej om dine reaktioner i de indledende og meget kritiske sekunder vil være hensigtsmæssige? Vil du reagere hurtigt nok? Hovedparten af dem der dør i kidnapningssituationer, dør i det indledende kaos eller under redningsaktionen."

"Hvor end mine kursister lever eller arbejder, forbereder jeg dem med realistiske scenarier. Så for kursister der opholder sig på steder, hvor de kunne blive udsat for krydsild, bombninger eller kidnapning, foretager jeg Alarm øvelser. Det er i denne forbindelse min erfaring, at danskere er langsomme og ikke tager givne situationer seriøst nok. Jeg gentager i disse tilfælde mine øvelser igen og igen, indtil alle mine kursister reagerer hurtigt og hensigtsmæssigt."

"De fleste af os vil heldigvis aldrig havne midt i en tragedie som den i Mumbai, men stadigvæk anbefaler jeg, at man altid sætter sig grundigt ind i forholdene på sin udvalgte rejse destination. Overvej dernæst altid de risici du kunne møde i en given situation og hvordan du vil agere på disse. Sådanne overvejelser vil altid øge din og dine medrejsenes sikkerhed."

"Når du har fået indøvet en række simple sikkerhedsforanstaltninger, til de sidder på rygraden, vil det være lettere at rejse med ro i sindet, og nyde turen.”

Kontakt:
tlf:  3337 8375