Mobilen kan spare transportbranchen for millioner i spildtid

Pressemeddelelse juni 28, 2006 Motor

Det lille danske it-firma PHD har opfundet en kobling mellem mobiltelefoner og ruteplanlægningssystemer til transportbranchen. Nu kan chaufføren opdatere alle gængse rutesystemer blot ved at sende en simpel tekstbesked fra sin mobiltelefon.

Cargoroute i brug paa mobil
Tusindvis af kroner bliver hver dag sprøjtet ud i den blå luft, når flere hundrede tusinde erhvervschauffører taler i mobiltelefon med kunder og arbejdsgivere om de forsinkelser, der ofte opstår undervejs på ruten.

Fremover kan chaufføren blot sende en simpel tekstbesked fra sin mobiltelefon, når han har afleveret en vare. Hvis der er forsinkelser, bliver rutesystemet automatisk opdateret. Tiderne for levering bliver rekalkuleret og sendt pr. sms eller email til de næste kunder på ruten, eller de kan selv følge med på internet.

Dermed slipper både vognmanden og virksomheden, der skal levere varen, for at bruge dyr mobiltid på at tale sammen og informere om forsinkelser. De slipper også for selv at ændre i ruteplanlægningssystemet, for det sker automatisk. Samtidig slipper de, der skal modtage varen, for at trille tommelfingre. Kunderne er hele tiden ført ajour med leveringstidspunktet.

Udover besparelsen er det muligt for at lægge arbejdsopgaverne lidt om internt i
virksomheden. Hvor det før var kørselsafdelingen, der skulle besvare spørgsmål om lidt mere præcise leveringstidspunkter, kan det nu gøres af salgsafdelingen eller telefonomstilingen.

Opfundet ved et tilfældigt møde
Det er muligt med en dansk opfindelse, som nu kommer i handelen. Det er en it-løsning, som hedder Cargoroute, og som bliver koblet til et gængs it-system til ruteplanlægning.

Løsningen fås fuldt køreklar fra 15.000 kroner. Prisen gælder for en hel virksomhed med ti biler. Traditionelle systemer med særskilte terminaler koster alene i anskaffelse 10.000 - 50.000 kroner pr. varevogn eller lastbil.

Makkerparret bag opfindelsen er direktøren for it-firmaet PHD, Douwe Hoekstra, og Theis Pedersen, der er logistik- og cargoekspert. De to mødte hinanden på en transportmesse i februar sidste år, hvor de kom til at tale sammen om, hvad transportbranchen kunne bruge.

- En kunde ønsker ikke at vide, hvornår en vare er omladet på f.eks. terminalen i Taulov. Det er heller ikke nødvendigt at vide, hvor pakken er lige nu. Det mest interessante er altid, hvornår kunden kan forvente at få varen leveret, og det fremgår præcist, siger Theis Pedersen.

Klar til eksport til nabolande
Nu, halvandet år senere, er programmet færdigudviklet og købt af den første kunde. Alt imens arbejder PHD på eksport til en række nabolande.

- Det hele er gået så stærkt, og så er vi i fuld sving med at undersøge patentmuligheder og videreudvikle det. Vi satser på 50-100 kunder i Danmark inden for få år og ser også allerede på muligheder for at sælge løsningen i andre lande, siger Douwe Hoekstra, direktør i PHD.

Første kunde er international stålproducent
Den første kunde er Corus Byggesystem A/S i Ebeltoft, som er ved at installere løsningen. Firmaet er ejet af en af verdens største leverandører af stål, Corus Building Systems. Fra Ebeltoft bliver der dagligt ekspereret mere end 200 ordrer til Danmark og udlandet.

- Kundeservice er en vigtig konkurrencefaktor for os. Kun få dage efter, at ordrerne er kommet ind, er metalprofilerne produceret og kørt ud til kunderne. Vi forventer nu at kunne forbedre servicen til vores kunder og samtidig spare en masse tid til administration, siger Kim Victor Larsen, Corus Byggesystemer A/S.

Brancheorganisation bekræfter behov
Brancheorganisationen DTL (Dansk Transport og Logistik) anerkender behovet for nye ideer.
- Det er ingen tvivl om, at behovet for nye løsninger i stil med denne er til stede. Og denne løsning lyder helt sikkert spændende. Vi er hele tiden på udkig efter gode ideer og tiltag, der kan øge kundeservicen, effektivisere administrationen og i det hele gøre hverdagen enklere for transportbranchen. Det er samtidig vigtigt for os, at nye løsninger som denne er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarlige og ikke medvirker til at distrahere chaufføren under kørslen, siger seniorkonsulent Tim Hansen, DTL.

Yderligere oplysninger fås hos:
PHD Aps, direktør Douwe Hoekstra, [email protected], 7020 4016, 4055 8016
Logistik- og cargoekspert, Theis Pedersen, [email protected], 2147 4142