Misvisende topplacering til det danske sundhedsvæsen

Pressemeddelelse november 14, 2008 Børn og Unge

De svageste medicinske patienter og psykisk syge er helt glemt i en måling, der kårer det danske sundhedsvæsen som nr. to i Europa.

Logo dp

Det danske sundhedsvæsens fokusering på kvalitetsmålinger, e-learning og patientrettigheder bærer frugt, hvis man skal tro den seneste måling fra Health Consumer Powerhouse.  Danmark er rykket fra en placering som nr. 9 til en flot placering som nr. 2.

Danmarks 2. plads afspejler forbedringer på nogle meget væsentlige forhold for de europæiske sundhedsvæsener, og det er positivt. Men målingen fokuserer kun små brudstykker, og tegner derfor et misvisende billede af kvaliteten.

" Der mangler totalt fokus på en række væsentlige områder, hvor vi ved, at kvaliteten halter" udtaler direktør Morten Freil og fortsætter "Hvad med kvaliteten for de svageste kronikere, der cykler rundt i sundhedsvæsenet på overbelagte og underbemandede medicinske sygehusafdelinger uden effektive behandlingsplaner? Patienter, der ikke kan udskrives, fordi kommunerne mangler relevante pleje og behandlingstilbud, og patienter som ofte må vente længe på genoptræning, hvilket kan have katastrofale følger".

Også andre områder som kvaliteten i behandlingspsykiatrien og implementering af patientrettigheder mangler i målingen. "Det er positivt, at Danmark gennem patientrettigheder har skabt nogle gode rammer for et patientcentreret sundhedsvæsen. Men det er desværre dokumenteret, at det kniber gevaldigt med at få omsat rettighederne til praksis, og hver femte patient oplever, at de bliver for lidt inddraget i beslutninger om plejen og behandlingen" udtaler Morten Freil.

Danske Patienter opfordrer regeringen og regionerne til at se på hver enkelt indikator i målingen, for at udpege hvor der kan skabes forbedringer. Men resultater baseret på 34 målepunkter er simpelthen for snævert til at give et retvisende billede af kvaliteten.

"Det bekymrer mig derfor, hvis resultatet ukritisk tages som udtryk for, at det danske sundhedsvæsen er i topklasse og dermed kan blive en sovepude i forhold til at få handlet på nogle af de væsentligste udfordringer for at forbedre kvaliteten af sundhedsvæsenet", siger Morten Freil.

Yderligere kommentarer:

Direktør Morten Freil, 30 54 43 49

Fungerende formand Stig Hedegaard Kristensen, 40 27 60 06

Danske Patienter er paraplyorganisation for patientforeningerne i Danmark. Danske Patienter består af følgende foreninger med til sammen flere end 700.000 medlemmer: Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser

Børn og Unge