Majestætisk skønne clematis

Pressemeddelelse november 5, 2004 Landbrug og Fiskeri

En ny familie af fyldige clematis-sorter er på markedet

At en clematis er en elegant haveplante, har der aldrig hersket nogen tvivl om. Men nu er der skabt en håndfuld clematissorter, hvis sarte look er udviklet med endnu mere elegant fylde i hver enkelt blomst, der også adskiller sig fra klassiske clematis i formen.

De nye sorter bærer navne som Arctic Queen, Franziska Marie og Josephine, hvilket understreger deres majestætiske fremtoning. Blomsterne har flere kronblade og opnår dermed helt andre faconer end de hidtil kendte clematis. De nye sorter har store blomster på 10-15 centimeter, der enten er halvfyldte eller fyldte, og planterne bliver meget høje, fra cirka én meter og helt op til tre meter.

De majestætiske clematis blomstrer i haven i det sene forår, hele sommeren og langt ind i efteråret. Haveejere kan lade dem gro op ad andre murespalierende træer eller buske, eller man kan dyrke dem i krukker i gårdhaven eller på terassen.

Det er vigtigt at undlade at plante disse clematissorter på meget vindfyldte steder, da det giver de smukkest formede blomster, hvis de får ro til at udfolde deres skønhed.

Clematissamlingen Regal Evision er udviklet af Poulsen Roser A/S med hovedsæde i Fredensborg. Firmaet har 125 års erfaring i at udvikle nye sorter af roser og clematis og har modtaget et utal af medaljer for deres produkter.
Poulsen Roser A/S er desuden leverandør til det Kgl. Danske Hof.
Hvert sekund døgnet rundt sælges der to Poulsen-roser eller clematis et eller andet sted i verden. Planterne produceres i dag i flere end 50 lande.
Poulsen Roser A/S drives af stifterens oldebarn, Pernille Olesen og hendes mand, Mogens N. Olesen.
Læs mere på hjemmesiden www.poulsenroser.dk

Billedtekst:

Blomsternes tyngde gør disse sorter af clematis vindfølsomme. Derfor skal de helst plantes et sted med læ.

Landbrug og Fiskeri