Mønthuset Danmark donerer 110.000 DKK til klimaforskning

Pressemeddelelse november 23, 2007 Natur

Mønthuset Danmark har i løbet af året solgt Nationalbankens IPY-erindringsmønt i sølv og guld til husholdninger i Danmark. For at støtte arbejdet med polarforskning donerer Mønthuset Danmark nu 110.000 kroner til den danske nationalkomité for Det Internationale Polarår, IPY.

Checken på 110.000 kroner overrækkes i dag, fredag d. 23.11.2007, til Dorthe Dahl Jensen, der er chef for IPY. Overrækningen finder sted klokken 15.00 i auditoriet på Statens Naturhistoriske Museum, Østre Voldgade 5-7, 1350 København.

For mere information om polarforskedagen besøg: www.dpc.dk.

Det Internationale Polarår, International Polar Year (IPY), blev indledt i Danmark og rundt om i verden d. 1.3.2007. IPY, der løber fra marts 2007 til marts 2009, er en tværvidenskabelig og internationalt koordineret forskningssatsning med tusinder af involverede forskere. Tanken er, at undersøge miljøsituationen i de følsomme polarområder, Arktis og Antarktis. Forskerne vil først og fremmest fokusere på Grønland.

HKH Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary modtog tidligere i år IPY-erindringsmønt nr. 1 i guld af Nationalbankens direktør Torben Nielsen og Hans Denkov fra den Kgl. Mønt. Kronprins Frederik er protektor for den danske del af IPY-organisationen.

I Danmark er der indtil nu blevet præget 2 IPY-erindringsmønter: En i sølv med værdien 100 DKK (Maks. 50.000 stk.) og en i guld med værdien 1.000 DKK (Maks. 6.000 stk.). Normalpris for sølvmønten: 300 DKK og for guldmønten: 2.500 DKK (vejl. udsalgspris fra Den Kgl. Mønt).

For mere information om mønten eller vores virksomhed kontakt pressechef Håkan Forsgård: +358-50-4911821, [email protected].   http://www.monthuset.dk/

MØNTHUSET DANMARK A/S

Mønthuset Danmark er ejet af Mint of Finland og Samlerhuset Group.
Mønthuset Danmark A/S markedfører, sælger og distribuerer eksklusive samlermønter, medaljesamlinger og officielle erindringsmønter i Danmark. Mønthuset Danmark A/S og dens søstervirksomheder i Sverige og Finland har i dag ca.70 medarbejdere og omsætter for ca. 60 millioner Euro.

Natur