Licens Lars´s Facebook grp oppe på mere end 40.000 medlemmer

Pressemeddelelse februar 3, 2010 Samfund

Selv politikere støtter op om sagen!

Hvis DR regnede med at få opmærksomheden på Lars Andersens facebookgruppe nedtonet ved at få gruppen lukket, har de regnet forkert. Ifølge Lars Andersen havde gruppen lidt under 18.000 medlemmer, da gruppen blev fjernet d. 20 januar. Efter gruppen blev fjernet, blev der straks dannet en ny gruppe, 2.0-versionen. Den gruppe har nu passeret 40.000 medlemmer.

Internetfænomenet Lars har altså fordoblet sin popularitet på under 14 dage og gruppen vokser fortsat. DR's advokater har endnu engang kontaktet facebook om at få den nye gruppe lukket. Som modsvar er der (som tidligere beskrevet her på 180) blevet oprettet nye grupper, som kan benyttes når 2.0-versionen nedlægges.

Spørgsmålet er nu, om Lars-hypen kan holde til endnu en nedlægning, eller om dette endnu engang vil øge opmærksomheden på Lars' kamp. Desuden har en anden anti-licensgruppe på facebook nydt fremgang; gruppen "Afskaf licens - 100.000 imod medielicens" har på nuværende tidspunkt over 85.000 medlemmer. Denne gruppe kan DR desuden ikke nedlægge, da den ikke, som Lars', opfordrer medlemmerne til at afmelde sig licensen.

Er danskerne ved at være trætte af licensen? Få politikere har endnu blandet sig i debatten - med undtagelse af Liberal Alliances Anders Samuelsen, der foreslår at fjerne licensen og privatisere DR. Vi venter i spænding. Links til førnævnte facebookgrupper kan findes herunder:

Samfund