Let men smukt

Pressemeddelelse august 15, 2005 Landbrug og Fiskeri

Visse rosensorter går ind under begrebet easy gardening – de tilfører haven skønhed på en bekvem og naturlig måde

Cot006s01
For det moderne menneske er tiden ofte knap. Især for de mange børnefamilier, der har valgt at slå sig ned i et parcelhus eller en villa med have. For en have er ikke bare god for børnene, den kræver også tid af ejeren.
Derfor er det heldigt, at et begreb som easy gardening for alvor har vundet indpas. Begrebet gælder også for visse rosensorter, som Poulsen Roser A/S med hovedsæde i Fredensborg har udviklet.

De særlige rosensorter sælges under kollektionsnavnene Towne and Country (R) og Cottage (R). Det er sorter, der ikke kræver megen pleje. Roserne har en tæthed i løv og blomsterflor, der gør dem til enestående bunddække. Ud over fordelen ved at have de skønne, blomstrende bede i haven, udkonkurrerer de tætvoksende rosenplanter langt det meste af ukrudtet bedet. Nemt og bekvemt.
Dertil kommer de fordelagtige egenskaber, at de fleste sorter er hårdføre og kan tåle tørke. Og de kan trimmes med en hækkesaks, hvis de breder sig for meget eller bliver for høje. Det eneste krav, roserne stiller til ejeren, er, at de får tilført gødning, for eksempel langtidsvirkende, hvert forår. Ellers passer de sig selv.

Roserne fås i højder fra krybende lige over jorden, til sorter, der vokser lidt eller meget til i højden. De opadstræbende roser kan med fordel benyttes til hække, for eksempel til en lav hæk rundt om terassen eller til en højere hæk som afskærmning til køkkenhaven.

Rosenplanternes fyldige blomsterflor findes i et utal af nuancer i røde, rosa, gule og hvide farver. Samtlige sorter blomstrer hele sæsonen og langt ind i efteråret, hvor blomsterfloret hos flere af sorterne afløses af smukke hyben i farver, der spænder fra grøn over gul til dybt orange.
Nu, hvor efteråret er på vej, er det tid at plante disse roser, der gør livet smukt og let for havejere.

Poulsen Roser A/S har 127 års erfaring i at udvikle nye sorter af roser og clematis. Firmaet har modtaget et utal af medaljer og er leverandør til Det Kgl. Danske Hof. Hvert sekund døgnet rundt sælges der to Poulsen-roser et eller andet sted i verden. Planterne produceres i flere end 50 lande. Firmaet drives af stifterens oldebarn, Pernille Olesen, og hendes mand, Mogens N. Olesen.
Læs mere på www.poulsenroser.dk

Billedtekst:
Naturlig og bekvem. Det er let at være haveejer, hvis man planter easy gardening-roser som denne Cottage (R)-rose i sin have. Rosens navn er Lake(TM) Cottage(R) Poulcot006(N).

Landbrug og Fiskeri