Lær at redde liv

Pressemeddelelse august 11, 2009 Helse

Hjerteforeningens lokalkomité i Skanderborg inviterer børn og unge til at lære hjertestart i Sundhedscentret

Hvert år rammes 3.500 danskere af hjertestop uden for hospital. Kun 200 af dem overlever. Ved hjertestop falder chancen for at overleve minut for minut. Alle som overlever, har været udsat for manglende ilt til hjernen i kortere eller længere tid, og selv en kortvarig iltmangel kan medføre hjerneskade. Hjerneskade har ofte alvorlige konsekvenser for den enkelte og dennes familie – både livskvalitetsmæssigt og økonomisk. Dertil kommer store samfundsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med genoptræning og rehabilitering.

Alt for få danskere er i stand til at yde den nødvendige hjælp. Bl.a. derfor har førstehjælp siden 2005 været en obligatorisk del af undervisningen i faget færdselslære i folkeskolen.

- Desværre finder undervisning i førstehjælp langt fra sted i alle folkeskoler. Hjerteforeningen har af Center for Folkesundhed fået udarbejdet en rapport om hjertestartindsatsen i Danmark. Rapporten konkluderer bl.a., at kun 30% af skolerne underviser i livreddende førstehjælp og 25% i hjerte-lunge-redning, fortæller Jørgen Viktor, formand for Hjerteforeningens lokalkomité i Skanderborg.

Det vil lokalkomiteen nu råde bod på. Den 31. august inviterer lokalkomiteen børn og uge mellem 12 og 25 år til at lære hjertestart (genoplivning) i Skanderborg Sundhedscenter.

- Det er vigtigt, at børn og unge ved, hvordan de skal forholde sig, hvis en voksen eller en kammerat falder om med hjertestop. Det anslås, at børn har kræfter til at give effektiv hjertemassage fra 12-årsalderen, siger Jørgen Viktor.

Det er en sygeplejerske fra Hjerteforeningens rådgivningscenter i Århus, der underviser. Kurset er specielt målrettet børn og unge. Det er en blanding af teori og praktiske øvelser. Deltagerne får diplom. Kurset starter kl. 15 og slutter kl. 18. Ungdomspris: 50 kr. Tilmelding senest den 21. august til Rådgivningscenter Århus tlf.  86 18 55 10.

Yerligere oplysninger: Jørgen Viktor 23 61 29 55 eller [email protected]

Helse