Klimapolitikere skal lære om papirisolering på topmøde

Pressemeddelelse oktober 22, 2009 Byggeri

Genbrugspapir som isolering i bygninger vinder mere og mere frem. På klimatopmødet til december skal politikerne også lære den CO₂neutrale miljøisolering at kende

Foto Per Thomsen

Gårdsdagens avis er morgendagens isolering. Det mener i hvert fald virksomheden CBI Danmark i Midtjylland og dens 48 landsdækkende isolatører, der har valgt at indblæse CBI hos kunderne. CBI Danmark sælger det miljørigtige isoleringsmateriale CBI, der i bund og grund består af granuleret genbrugspapir.

Virksomhedens direktør, Per Kragelund Thomsen synes det er på tide, at alverdens miljøpolitikere lærer papirisolering og dens egenskaber at kende. I særdeleshed fordi brugen af papirisolering i høj grad er med til at reducere CO₂udslippet, forbedre indeklimaet i de private hjem og reducere omkostningerne i forbindelse med opvarmning/køling.

Det er der i høj grad også behov for. Undersøgelser viser nemlig, at ca. 35 % af vores energiforbrug i huse i dag forsvinder direkte op i den blå luft. Og meget tyder på, at danskerne for alvor har fået øjnene op for at spare på energien i husene. For et år siden havde 105.000 danske husstande planer om at investere i energibesparende foranstaltninger, heriblandt efterisolering. I dag er dette tal 175.000 husstande – en stigning på 67 procent.

Vil uddeler 10.000 vareprøver

Det overordnede mål på det klimatopmødet er at indgå en global aftale om bekæmpelse af klimaforandringerne og specielt reducering af CO₂udledningen. Derfor vil der i høj udstrækning være fokus på materialer, der kan erstatte dem, der i dag forurener i både fremstillings- og nedbrydelsesprocessen – f.eks. på papirisolering.

”Så vi har fået lavet 10.000 små vareprøver, som vi bl.a. vil uddele på topmødet og på klimamessen i Forum, som afvikles samtidigt. Så kan politikkerne og miljøbevidste forbrugere ved selvsyn tage og føle på vores papirisolering og få lidt at vide om produktets fremragende egenskaber. Det ville være skønt hvis der kunne komme øget fokus på et så klimavenligt produkt og dets mange fortrinlige egenskaber,” mener Per Kragelund Thomsen.

Savner klimamærkningsordning

Iflg. en ny undersøgelse som Gallup har lavet for EU, tænker 80% af danskerne langt mere på miljø end på pris, når de køber ind. Problemet er imidlertid ofte uvidenhed om produktet i relation til CO₂regnskabet. Vi mangler simpelthen brugbar information om, hvor meget CO₂der sendes ud i atmosfæren ved fremstilling af det enkelte produkt.

Der findes ingen standarder for, hvordan man gør det op, og det synes jeg da er fortvivlende. Når vi nu har et produkt, som både i fremstilling og i nedbrydning er stort set C0₂neutralt, så vil vi gerne kunne give forbrugerne mulighed for at forholde sig til vores produkt contra isoleringsmaterialer som eksempelvismineraluld og polystyren. Det kan de ikke i dag, så jeg ser meget frem til en klimamærkningsordning, som vi kender det fra bl.a. England og Frankrig”, pointerer Per Kragelund Thomsen.

Papirisolering blev opfundet i USA for ca. 150 år siden, og er således et af de ældste isoleringsmaterialer man kender, bortset fra ler og mudder.

Materialet dukkede op i Europa efter 2. verdenskrig, og i Danmark blev det første papirisolering fremstillet i 1989.

Byggeri