Klatreroser i nyt design

Pressemeddelelse august 11, 2004 Natur

Den traditionelle klatrerose er kendetegnet ved de nøgne stængler, der stikker fødderne i jorden. En ny og moderne udgave fra Poulsen Roser A/S gemmer nu de bare ben bag masser af grønne blade og farverige blomster

Der er intet som en rose, der er tæt på at bukke under for sin egen overdådige vægt af store, fyldte og velduftende blomster. Blandet med sensommerens lys og luft, er det en sanselig fornøjelse at gå helt tæt på sådan én. Lade en fuldt udsprunget blomst hvile forsigtigt i hånden og langsomt snuse dens kraft og energi til sig.
Courtyard®-serien fra Poulsen Roser A/S i Fredensborg er roser af den slags. Specielt udviklet så de mange blomster er lige ved at tage magten fra planten - men også kun lige ved. For med hjælp fra tornene holder roserne balancen op ad enten espalier eller væg. Bliver de derudover bundet op, vil deres overdådige blomstring syne af endnu mere.

Der findes to forskellige varianter af Courtyard®-rosen. Den ene er blevet døbt Courtyard®-Climber og er nærmest en espalier-rose, mens  den anden lyder navnet Courtyard®-Rambler. Den læner sig mere op ad den traditionelle slyngrose. Fælles for begge planter er dog, at de er prydet af både blade og blomster hel fra bunden af planten. Og ingen af dem er nærige med blomstringen. Fra tidlig sommer til sen efterår vil søjlevis af blomster - fyldte eller halvfyldte alt efter sort - blande sig med det blanke, grønne løv. Kombineret med det moderne look har Courtyard®-roserne det gammeldags, men stadig populære, antikke præg der blandt andet indbefatter en duft, som kun kendes fra netop en rose af den allerskønneste slags.
Courtyard®-roserne kan plantes nu eller senere på efteråret. Plantes de inden sommerens varme forlader jorden, vil de have rigtigt godt fat, når de første solstråler fortæller at endnu en rosensæson står for døren i 2005.

Poulsen Roser A/S med hovedsæde i Fredensborg har 125 års erfaring i at udvikle nye sorter af roser og clematis. Poulsen Roser A/S har vundet stort set alt, hvad der er at vinde af medaljer for de fine planter og kan desuden kalde sig leverandør til det Kgl. Danske Hof. Hvert sekund døgnet rundt sælges der to Poulsen roser eller clematis et eller andet sted i verden, og planterne produceres i dag i flere end 50 lande. Poulsen Roser A/S drives af stifterens oldebarn, Pernille Olesen og hendes mand, Mogens N. Olesen.

Oplysninger om Poulsen Rosers nye tiltag og firmaet i øvrigt kan findes på www.poulsenroser.dk

Billedtekst:
De nye Courtyard®-roser fra Poulsen Roser A/S brillerer med sin overdådige blomstring helt fra bunden af planten. Dette er en Courtyard®-Climber, der minder om den kendte espalier-rose.

Natur