Kend faresignalerne og red hjernen

Pressemeddelelse februar 2, 2009 Helse

Danskerne ved ikke nok om symptomer på blodprop i hjernen. Det retter Hjerteforeningen og HjerneSagen nu op på med kampagnen "Er det mon en prop i hjernen?"

Hvert år rammes omkring 15.500 danskere af en apopleksi - godt otte ud af ti tilfælde skyldes en blodprop i hjernen. Det har ofte fatale følger for patienterne, som lever et liv med alvorlige handicap. En hurtig indsats giver dog håb om et godt liv for de ramte, for sygehusbehandling inden tre timer kan redde flere fra et liv med mén.

Men danskerne kender ikke symptomerne på en blodprop i hjernen og kan dermed ikke gribe hurtigt ind. Det viser en ny undersøgelse, som Institut for Konjunktur-Analyse har gennemført for Hjerteforeningen og HjerneSagen. Godt halvdelen af danskerne mener, at de kender symptomerne på en blodprop i hjernen. Reelt er det dog kun hver tiende, der ved, hvad der kendetegner en hjerneblodprop.

Handling inden tre timer

- Det tal er alt for lavt. En blodprop i hjernen har ofte fatale følger og kræver lynhurtig behandling, og det er skræmmende, at så få danskere kan spotte symptomerne hos sig selv eller en pårørende. Det betyder, at danskerne ikke søger hjælp med det samme, når symptomerne opstår, og hurtig hjælp er afgørende, siger Susanne Volqvartz, direktør i Hjerteforeningen.

Hjerteforeningen og HjerneSagen lancerer nu kampagnen "Er det mon en prop i hjernen?". Kampagnen oplyser om symptomer på blodprop i hjernen og opfordrer danskerne til at ringe 1-1-2 med det samme, man genkender en blodprop. Det redder førlighed.

Nu skal der handles

Information gør det imidlertid ikke alene. Hjerteforeningen og HjerneSagen ønsker også en forbedret indsats på apopleksiområdet. HjerneSagen har udarbejdet en politisk handlingsplan, som netop i disse dage præsenteres for politikerne på Christiansborg.

- De fleste, der beskæftiger sig professionelt med apopleksiområdet, har én vigtig oplevelse til fælles. Nemlig at det danske samfund både kan og skal gøre det bedre for de mange, der rammes af en blodprop i hjernen. Vi skal blive bedre til både at forebygge, akutbehandle og efterbehandle, siger Lise Beha Erichsen, direktør i HjerneSagen.

Læs mere på www.hjernesagen.dk og www.hjerteforeningen.dk

For mere information kontakt:

Lotte Bucka, projektleder, Hjerteforeningen, tlf.: 33 67 00 19

Lise Beha Erichsen, direktør for HjerneSagen, tlf.: 36 38 85 42

Den tredjehyppigste dødsårsag i Danmark

• Apopleksi er fællesbetegnelsen for en blodprop eller en blødning i hjernen.
  • Apopleksi er en af vor tids helt store livsstilssygdomme, som hvert år rammer omkring 15.500 danskere. I langt de fleste tilfælde er der tale om en blodprop i hjernen.
  • Cirka 4.700 dør af sygdommen hvert år, hvilket gør den til den tredjehyppigste dødsårsag i Danmark.

De vigtigste symptomer

• Pludseligt opståede føleforstyrrelser eller direkte lammelse i arme og ben
  • Hængende mundvig
  • Problemer med at danne sætninger og afkode og forstå tale.

Helse