Kampen om at Blive Verdens Bedste Kok

Pressemeddelelse marts 31, 2008 Mad & Vin

Ved "Bocuse d. Or " Verdensmesterskabet for Kokke

Bocuse09 Foto Claes Bech Poulsen
De to danske repræsentanter ved det kommende Verdensmesterskab for Kokke - fra venstre Ronni Mortensen og Jasper Kure

Bocuse d. Or som er Verdens mest Prestigefyldte Kokke Konkurrence

Der endte med blive to kombattanter som kæmpede om titlen som dansk repræsentant ved næste års verdensmesterskaber for indviduelle kokke Bocuse d'Or i Lyon. Kampen stod på Culinary Institute of Denmark søndag eftermiddag mellem Jasper Kure, flerårig deltager ved konkurrencen og nr. 3 sidste gang, samt Wassim Hallal, der sejrede for to år siden i konkurrencen om Årets Restaurant. Jasper Kure  køkkenchef hos VIP A/S i København og har trænet i månedsvis til konkurrencen.

Laks og Lam

Begge skulle arbejde med laks og lam som skulle tilbederes inden for 6 timer til 10 personer og til hvert hoved emne skulle der serveres 3 valgfrie garniture og valgfrie saucer

Sølv for flere Hundrede Tusinder kroner

Wassim Hallal havde på et imponerende sølvfad som han selv havde designet og fået lavet til lejligheden og brugt en formue i sølv på at få lavet dem anrettet en sand skulpturel opstilling. Øverst lå laks i laks, et stykke rå laks var omviklet kongekrabbe og tynde citronspåner og nærmest farseret med rugbrød og endnu et papirstynds tykke laks yderst. Selve rullen lå i en vugge af tørret sprød lakseskind. Ved siden af lå et lille tårn af ærter og brunet smør skummet op, anrettet med en paneret kammusling på toppen, samt en lille glasskål med ragout af sort hummer og jordskokker og igen en paneret sprød kalvebrissel på toppen. Kartofler skal der også til og de kom som sprød kurv med østers og persillecreme, kurven havde endda hank af kartoffel. Duften var fantastisk.

Jasper Kure havde i stedet valgt en mindre svulstig løsning med saltet laks som bund for en slags elegant burger med et enormt stykke kongekrabbe som "over" - østers og karse lå som "burgerens" indhold, meget personlig og visuelt elegant anretning med følgende garniture.En crudité af blomskålsstok med muslinge creme og kaviar, en smuk rulle med porre som ydre omkring rimet kammusling, trøffel, dild og sprød rugbrød. Som sidste del af denne mesterlige servering kom en tærte på rygeost og småbitte forårsgrøntsager som eksempelvis miniature gulerødder og ærter. Saucen var kogt på krabben, citron og skalotteløg.

Nordisk Køkken med Porresuppe og Fedtegrever i Verdensklasse

Wassim Hallals hovedret eller ret med lam var en femtrinsraket med stegt lammeryg, farseret med lammebrissel og timian og så en dekorativ top af morkel. Wassim havde lavet en fondant af porresuppe med kartoffel, en vildt stribet nærmest orange ting med gulerod og trøffel, et stykke langtidstilberedt lam på pind, nærmest en lille happer med rejer og dild. Wassim Hallal havde også glaseret en lammeskank med løg og etsragon

Jasper Kure havde glaseret sit lam og omviklet det med Skagen skinke og pyntet med tyttebær og citrontimian. Garnituren kom som gelé på gulerod med bund af græskar og den fantastiske havtorn, aromatisk af pommeren til. Kroket af brissel med tyttebærmarmelade og krydret sort peber, en dekorativ og intenst duftende flan i lille skål på jordskok, karl johan svampe og hasselnød og en lang hvid pind i form af hvide asparges med fedtegrever, tynde strimler af ramsløg og sauce mousseline. Der kom lammesky og kartoffelmos som skum over retten. Duften alene var guddommelig. Jasper Kure kørte et blomster/rosettema med små dekorative blomster sirligt udstukket af forårsrulledej.

7 Point

Vinderen blev Jasper Kure med 489 point, mens Wassim Hallal fik 482 point. Wassim Hallals forret fik flest point, lige nøjagtigt et point mere end Kures forret, mens Jasper Kures hovedret fik 8 point mere end Wassim Hallals og således blev afgørende for Kures sejr. En yderst tæt afgørelse. Der var almindelig enighed om at Kures sejr var fortjent. Nu kan han så begynde det intense træningsarbejde frem mod finalestævnet i Stavanger og til næste år i Lyon.

Dommerne var:

René Redzepi, Restaurant Noma