K E Fibertec overtager Euro Air

Pressemeddelelse september 3, 2007 Børn og Unge

KE Fibertec - med hovedkontor i Vejen - styrker nu sin position som verdens største producent af tektilkanaler til luftfordeling. Det sker efter overtagelsen af Euro Air i Rødding. Med købet får KE Fibertec adgang til nye spændende markeder og overtager desuden en lønsom produktion i Tjekkiet som supplement til de eksisterende produktionsfaciliteter i Danmark.

KE Fibertec i Vejen og Euro Air producerer begge "godt indeklima" i form af tekstilbaseret ventilation. Sammen vil de to virksomheder skabe en ny storspiller på det globale ventilationsmarked.

KE Fibertec har i gennem de seneste år investeret kraftigt i eget væveri, udvikling og effektivisering af produktionen med blandt andet indførsel af laserteknologi, og det er herigennem lykkedes at fastholde en rentabel produktion i Danmark. Euro Air har tilsvarende udviklet sig positivt, men valgte for nogle år siden at flytte selve produktionen til Tjekkiet, mens administration, produktudvikling og salg er fastholdt i Danmark

KE Fibertec gennemførte tidligere på året et generationsskifte og ejes i dag med 75 pct. af Jysk Fynsk Kapitalanlæg A/S og med 25 pct. af adm. direktør Carsten Jespersen.

- Med Jysk Fynsk Kapitalanlæg fik vi en stærk kapitalpartner i ryggen, og det har gjort det muligt at skrue op for ambitionerne. Vi har længe ønsket at foretage en konsolidering i markedet for tekstilbaseret ventilation, så vi er utrolig tilfredse med at det nu er lykkedes.  Vi forventer at grundlaget hermed er skabt for en fortsat meget positiv udvikling og ekspansion for begge virksomheder, siger Carsten Jespersen.

Euro Air blev grundlagt i 1991 af administrerende direktør Niels Erik Thomsen - han og de godt 35 medarbejdere fortsætter uændret. Om salget af sit livsværk siger han:

- Ved at gå ind i KE Fibertec koncernen får vi adgang til en række ressourcer og kompetencer som på lang sigt vil være til gavn for Euro Air vores kunder, forhandlere og medarbejdere. Dermed er vi sikret en fortsat udvikling, som vi som relativ lille virksomhed kunne have fået svært ved selv at magte.

KE Fibertec koncernen består udover hovedkontoret i Vejen herefter af alt fem datterselskaber. Tre salgsselskaber i USA, England og Tyskland foruden KE Fibertec Væveri og Euro Air A/S. Eksportandelen udgjorde i 2006 86 pct. af omsætningen og resultatet før skat blev 5,1 mio. DKK. Euro Air opnåede et resultat før skat på godt 0,5 mio. DKK i 2006. Den samlede koncern beskæftiger nu godt 110 medarbejdere på verdensplan.

Børn og Unge