Køb en cykel og red isbjørnene

Pressemeddelelse november 12, 2009 Energi & Miljø

Temperaturerne stiger, polerne smelter, og isbjørnebestanden svinder. Vi ved godt, at det står slemt til. Vi ved også, at der er masser, vi selv kan gøre for at skåne miljøet og nedsætte vores CO2-udslip: Man kan f.eks. bruge elsparepærer, tage kortere brusebade, aflevere dåser i pantautomaten, tage cyklen i stedet for bilen, skære ned på kødforbruget og meget andet. Men at man nu også kan hjælpe klimaet ved at købe en ny cykel, er sikkert overraskende for mange.

MosquitoPolar

Som et led i virksomhedens miljøpolitik har Danmarks største cykelkæde, Mosquito Cykelcenter, netop indgået et klimapartnerskab med WWF Verdensnaturfonden. Hver gang en kunde køber en ny børne- eller voksencykel fra en af de 77 forhandlere landet over, donerer Mosquito en del af overskuddet til Verdensnaturfondens vigtige arbejde. Det koster ikke ekstra for kunderne, at kæden støtter Verdensnaturfonden – det sker helt automatisk.

”Hos Mosquito har vi generelt set altid haft miljøet for øje. Vores cykler bliver fremstillet i Europa og ikke som hovedparten af andre cykler, der bliver fremstillet i fjernøsten. Så vi var ikke i tvivl om, at det var rigtigt for os at støtte Verdensnaturfondens arbejde,” udtaler kædechef Lars Neumann. ”Mange af vores kunder tager i forvejen cyklen i stedet for bilen og gør noget godt for klimaet på den måde. Så, at man ved at købe en ny cykel nu også kan være med til at bremse den globale opvarmning på verdensplan – helt uden at man selv skal gøre noget – er bare en bonus for kunderne,”.

Når man køber en ny cykel fra Mosquito, hjælper man klimaet dobbelt. Man støtter aktivt en organisation, der kæmper for at nedbringe alle verdens landes CO2-udslip. Derudover er man med til at nedsætte sin egen andel af CO2-udslippet ved at tage cyklen på arbejde eller til bageren i stedet for bilen. Ifølge Klima- og Energiministeriet er vores personlige CO2-udledning hvert år ca. 6 ton. En mængde, som skal og kan nedbringes med mindst et ton pr. person, hvis klimaet skal sikres.

”Vi synes faktisk, at det er så værdifuldt at støtte Verdensnaturfondens arbejde, at det er værd at skilte med. Derfor sætter vi fremover Verdensnaturfondens Pandabjørn som dekoration på cyklerne. På den måde kan cyklens ejer vise, at han eller hun har støttet den gode sag – og måske være med til at inspirere andre til at gøre det samme,” tilføjer Lars Neumann.

WWF Verdensnaturfonden er dansk – og verdens største og mest indflydelsesrige private organisation, som kæmper kampen for klimaet på verdensplan. Fondens primære arbejde består i at lægge pres på verdens regeringer for at få dem til at skabe de nødvendige politiske ændringer, som kan sikre verdens klima. Helt konkret arbejder Verdensnaturfonden for at få politikerne til at enes om en aftale, som holder den globale temperaturstigning under en smertegrænse på 2°C. Lykkes det ikke, risikerer vi, at op mod 2/3 af isbjørnebestanden i 2050 vil være udryddet, enorme landområder vil være oversvømmet, og millioner af mennesker vil mangle rent drikkevand.

Lars Neumann

Adm. Direktør