Julestævne for udsatte

Pressemeddelelse december 12, 2008 Politik

Idrætsorganisationen Dansk Væresteds Idræt har fredag samlet 200 socialt udsatte idrætsudøvere til julestævne i Fredericia Idrætscenter.

Deltagerne er stofafhængige og tidligere stofahængige samt psykisk syge fra væresteder overalt i Danmark. For mange af deltagerne er julestævnet en del af forberedelserne til sommerens Udsatte Lege, som forventes at lokke mere end 1000 socialt udsatte idrætsudøvere til Odense fra ind- og udland.

Fredericias borgmester Uffe Steiner gæstede stævnet og han var begejstret på deltagernes vegne:
Jeg sætter stor pris på - og værdsætter initiativer som idræt for de udsatte grupper. I Fredericia har vi en vision der hedder 'byen for alle'. Og det mener vi faktisk.

Værestedsbrugeren Erling der havde taget turen fra Randers for at deltage i idrætsdagen sætter perspektiv på stævnet: Det er rigtig godt med arrangementer som dem her, hvor vi får dyrket idræt og møder en masse andre mennesker fra hele landet. Idrætten tror jeg er en af de få måder man kan nå vores gruppe med. Det ser vi nu i Randers. I dag har vi eksempelvis fem nye brugere med som ikke har været med før.

Til julestævnet dystes der i bowling, badminton, bordtennis, dart, skak, backgammon, og brugernes egen organisation SVID står for knas og spas i løbet af dagen.

Idrætsorganisationen Dansk Væresteds Idræt er stiftet af Landsforeningen af VæreSteder, som gennem sine 105 medlemmer har kontakt til op mod 14.000 socialt udsatte.

Læs mere på:

www.idvi.dk