International anerkendelse til nyt dansk stoledesign

Pressemeddelelse marts 16, 2010 Livsstil

I disse dage afsløres vinderne af den internationale designpris, Red Dot Design Award, som er en af de største og mest anerkendte designkonkurrencer i verden. Og hos det århusianske designfirma, DESIGN CONCERN er champagnen lagt på køl. I kategorien møbeldesign har stolen, i-SIT, som er designet af DESIGN CONCERN, vundet en af de prestigefyldte røde prikker.

i-SIT
Prisvinderen i-SIT stol er en fuldpolstret stol, bygget op om en formspændt skal og med slanke stålben, der giver et på en gang let og markant udtryk. Stolen fås med mange forskellige farver, stoffer og puder og er udviklet både til erhvervsbrug og det private hjem.

Firmaets direktør og chefdesigner, Lone Storgaard, glæder sig over, at det er lykkedes at udvikle en ny type lænestol, som skaber sin egen kategori på markedet, og hun er ikke i tvivl om, at den lille røde prik vil få stor betydning for stolens videre vej.

Slut med enten eller
”Der findes alt for mange dårlige stoledesigns på markedet i dag”, fortæller Lone Storgaard. På den ene side er der stole, som er rigtig gode – funktionelt og ergonomisk, men som er så klodsede og grimme, at mange, der ellers har behov for funktionerne, vælger dem fra. Og så er der alle design-ikonerne, som f.eks. Ægget, som er superflotte men som man faktisk ikke sider godt i set ud fra en ergonomisk betragtning”, fortæller Lone Storgaard:

”Da vi startede på projektet, sagde vi til os selv, at det må kunne lade sig gøre at skabe en stol, hvor brugerne ikke behøver at vælge men kan få både os. Vores mål har været at skabe en stol, som man både sidder rigtig godt i, og som ser godt ud at have stående i sit hjem.

Brugere bidrager med siddeviden
i-SIT stolen er resultatet af et tværfagligt projekt, hvor DESIGN CONCERN har arbejdet tæt sammen med møbelproducenten Magnus Olesen og 4 andre partnere og hvor metoderne fra brugerdreven innovation har været drivkraften. Inputtet til de ergonomiske detaljer er bl.a. kommet fra seniorer og brugere med særlige behov – f.eks. folk med rygproblemer, svage håndled, gift osv. I stoledesignet er der også taget højde for individuelle siddebehov, så stolen er behagelig at sidde i, uanset om man f.eks. er lang og tynd eller lille og tæt.

Individuelle farver
På tegnestuen står et af de første eksemplarer af i-SIT stolen, som netop er kommet retur fra international lancering på Scandinavian Furniture Fair i Stockholm. ”Til udstillingen valgte vi en markant orange som polstring, fordi den skaber et godt blikfang”, fortæller Lones Storgaard”, men princippet i i-SIT er netop imødekommelse af individuelle behov og derfor fås stolen med mange forskellige former for stof, farver og puder”.

YDERLIGERE INFORMATION
For yderligere information og uddybninger står direktør og chefdesigner Lone Storgaard til rådighed på tlf. 86761022 og mobil 40621484.

Billedtekst:

FAKTA:
Om Red Dot Design Award
Red dot design award er med over 7.000 ansøgere fra 60 lande blandt de største og mest anerkendte internationale designkonkurrencer i verden. Den er opdelt i ”red dot award: product design”, ”red dot award: communication design” og ”red dot award: design concept”. De prisvindende produkter på Red dot design museum i Tyskland.

Om det tværfaglige samarbejde
Seks meget forskellige partnere, der repræsenterer tværfaglighed og brancher på tværs indenfor og udenfor møbel‐ og tekstilbranchen har deltaget i projektet. Partnerne er møbelproducent Magnus Olesen AS, møbeltekstilproducent Gabriel AS, Udviklingscenter for Møbler og Træ, Videncenter for Intelligente Tekstiler, Design for Alle brugerekspert og kommunikationsvirksomhed Bexcom samt den vidensbaserede designvirksomhed Design Concern A/S, der også er projektleder. Projektet er medfinansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Livsstil

i-SIT