Intelligente tekstiler: Sølv og bløde tryk i strømpen giver sunde ben

Pressemeddelelse september 24, 2004 Helse

Næsten hver tredje dansker eller godt 1,8 millioner mennesker har gående og stående arbejde i over halvdelen af deres arbejdstid. Ny forskning viser, at ansatte har meget sygefravær ved sådant arbejde og kan pådrage sig alvorlige sygdomme.

Undersøgelser fra Arbejdsmiljøinstituttet (AMI) har dokumenteret, at længerevarende stående arbejde øger risikoen for åreknuder. Halvdelen af voksne danskere har åreknuder, men kun hver syvende af disse er registreret til behandling. Åreknuder er nu den hyppigste årsag til hospitalsindlæggelser blandt erhvervsaktive kvinder og blandt mænd den fjerde hyppigste årsag. Omkostningerne er betydelige.

Firmaet ProBody Medical lancerer nu en helt ny type terapeutisk strømper med såkaldte intelligente tekstiler, nemlig med rent sølv.

Sølvets evne til at dræbe bakterier har været kendt i århundreder. Romerne brugte f.eks. sølvfade til vand for at sikre sig mod bakterier derfra. Sølvfibrene i strømpen bevirker på samme måde, at sved- og svampebakterier tilintetgøres  -  målinger via bioaktive tests viser, at 99.9% af alle bakterier dræbes inden for 1 time. Dette har som sidegevinst den effekt, at svedlugte fjernes via strømpen, dvs. strømpen fungerer derved som deodorant. Yderligere har sølv den egenskab, at det er oxiderende, og dermed temperaturregulerende: om sommeren ved høj varme køles benene, om vinteren ved lave temperaturer varmes benene.

Strømpen tilføjer også et blødt tryk til benene, som nedsætter det ”hydrostatiske tryk” i venerne  - dét, som kan få stillestående paradesoldater til at besvime og som giver trætte, hævede ben, der senere udvikler sig til åreknuder. Dette sker ved, at strømpen fordeler trykket i venerne opad, hvorved blodforsyningen øges over benenes areal.

”Venosan-strømperne sætter helt nye mål og standarder for terapeutiske strømper på markedet, og må siges at repræsentere noget nær en revolution. Strømperne produceres i.h.t. ISO 9000 med en ny effektiv produktionsteknologi, som også gør strømperne konkurrencedygtige på prisen”, oplyser ProBody Medical.

De nye intelligente strømper fås under navnet ”Venosan” hos Sygeplejeforretninger, Matas, og Bandagister.

Henning Schøsler
Direktør, MBA, HD

Billede: Her ses sygeplejerske Bente fra Hvidovre Hospital med den nye sølv-strømpe, der hedder Venosan 5000.

Helse