Ingen klarhed om konsekvenserne af nedsættelse af varebilers totalvægt

Pressemeddelelse november 21, 2007 Motor

Reglerne om nedsættelse af varevogne giver stor frustration blandt synspersonale og kunder.

Det er meget utilfredsstillende, at politikere og skat ikke vil melde klart ud om konsekvenserne for nedsættelse af varevogne til 2000 kg ller derunder.

Vi får hos Synshallen, Aarhus Havn ApS og vores afdelinger i Grenaa og Tilst, dagligt henvendelser fra kunder, som spørger til reglerne om nedsættelse af varevogne, da de jo har læst i medierne, at man stadig kan nedsætte totalvægten og spare penge. Dem må vi så bruge en del tid på at forklare, at de risikerer, at få en stor efterregning på registreringsafgiften, hvis vi nedsætter totalvægten på deres bil.

De vil risikere, at skulle betale forskellen på den oprindelige registreringsafgift på 30% og den nye afgift i lovforslaget på 95%.

Lovforslaget er godt nok fjernet, men det kan bliver genfremsat, med de samme skæringsdatoer, og så "klapper fælden" for vores kunder, hvis de havde fået nedsat totalvægten i mellemtiden, og de hænger så på den nye afgift. Og omvendt vil alle de kunder vi i dag afviser, jo blive snydt for besparelser på op til mere end 5000,- kr om året på vægtafgift, udligningsafgift og privat benyttelsesafgift, hvis lovforslaget bliver genfremsat med andre skæringsdatoer.

Færdselsstyrelsen og Skat fastholder, at synsvirksomhederne skal lave en henvisning til Skat på alle de varebiler vi nedsætter til 2000 kg eller derunder, så de evt. let kan sende efterregningen på registreringsafgiften.

Jeg synes vores politikere og embedsmænd bør komme med en klar udmelding snarest, for hverken synsvirksomhederne eller kunderne kan leve med en sådan uklarhed om reglerne.

Det indebærer jo for øjeblikket at, vi lovligt kan nedsætte totalvægten, og kunden sparer penge nu, men deltager så i "statslotteriet" om en efterregning på registreringsafgiften svarende til 65% af bilens pris, som man risikerer at få om nogle måneder. Vi vil ikke anbefale nogen, at handle på disse præmisser.

Jeg synes det er "uartigt" overfor befolkningen, at vores politikere og embedsmænd, ikke vil komme med en tydelig udmeldelse om lovforslagets fremtidige indhold, eller komme med en ny skæringsdato, når/hvis forslaget eventuelt genfremsættes.

Hans C. Petersen

Direktør