Indsats for motorcyklisternes sikkerhed

Pressemeddelelse marts 30, 2010 Livsstil

Foreningen mc-sikkerhed høster anerkendelse og vil udvikle motorcyklisters færdigheder og øge sikkerheden i trafikken, med øget køreglæde som sidegevinst

Mc 1

Frivilligt arbejde betaler sig. Det har mc-sikkerhed erfaret efter at have modtaget GF Forsikring Sikkerhedspris 2009, som også har afledt en anerkendelse fra formanden fra Dansk Kørelærer-Union, Rene Arnt. Baggrunden for prisen er at mc-sikkerhed som frivillig forening gør en aktiv indsats for at forbygge motorcykelulykker ved at tilbyde køretekniske motorcykelkurser.

Manglende erfaring kan dræbe

»Det er vores erfaring at mange motorcykelulykker opstår grundet manglende rutine og erfaring. Vi ser heldigvis mange fornuftige motorcyklister på vores kurser, som alle erkender, at rutinen ved at køre motorcykel mangler, da det for størstedelen af motorcyklisterne kun drejer sig om et fritidskøretøj,« fortæller Allan Jeppesen fra mc-sikkerhed. Hans iagttagelser bakkes op af Havarikommissionen nyeste rapport omhandlende motorcykelulykker, som bl.a. anbefaler køretekniske kurser.

En del af de ældre motorcyklister har aldrig modtaget nogen form for undervisning i køreteknik, da de erhvervede kørekort, men uanset om man føler sig rutineret, kan der være livsvigtig viden at hente på et kørekursus.

»Selv en gammel hund kan lære nye tricks. Det bevises gang på gang efter deltagelse på et køreteknisk kursus,« konstaterer Allan Jeppesen

Motorcyklisterne bør tage på køretekniske kurser

Motorcyklisterne opfordres til at tage på køreteknisk kursus, f.eks. når de har anskaffet ny motorcykel, eller når en motorcyklist genoptager kørslen efter at have holdt pause i en del år.

»Det er vigtigt at øve bremseteknik, afværgeteknik og svingteknik. Ved sving skal man placere sig og tilpasse hastigheden rigtigt fra starten og være forberedt på at gennemkøre kurven selv med ændret friktion på vejen. Det er vigtigt, at kurserne har fokus på, at motorcyklisternes bedre kørefærdigheder udnyttes til at opnå større sikkerhedsmargin og ikke højere hastighed,« skriver Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

Anbefales af Dansk Kørelærer-Union

»Som en frivillig nonprofit-organisation er det begrænset hvor langt vi i mc-sikkerhed kan nå ud med vores markedsføring. Derfor havde vi i efteråret 2009 inviteret et antal kørelærere med på et kursus heriblandt Rene Arnt, formand for Dansk Kørelærer-Union. Dette resulterede i en skriftlig anbefaling som har hjulpet os godt på vej,« siger Søren Vestergaard fra mc-sikkerhed.

Han glæder sig over at mc-sikkerhed også har fået et blåt stempel fra forsikringsbranchen for organisationens uegennyttige indsats, der førte til at man modtog GF Forsikrings Sikkerhedspris.

»Motorcyklisternes andel af de dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken siden 2004 næsten er fordoblet, og gennemsnitsalderen for de dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister er nu nær de 40 år. De vigtigste grunde til ulykkerne er, at det for mange kniber med at få rutine og erfaring, fordi motorcyklerne kun luftes i weekenden. Samtidig skal der mindre til for at få alvorlige og dødelige skader, jo ældre man bliver,« fortæller formand for GF Forsikrings sikkerhedspriskomite, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

Det var derfor på en alvorlig baggrund, at GF Sikkerhedspris gik til foreningen mc-sikkerhed, der vil gøre en aktiv indsats for at forebygge ulykker.

Man kan tilmelde sig mc-sikkerheds ulykkesforebyggende køretekniske motorcykelkurser på hjemmesiden www.mc-sikkerhed.dk. Her vil man desuden finde information om instruktører og samarbejdspartnere.

Yderligere information:

Allan Jeppesen, mobil 30234150