Indret haven med klatrende planter

Pressemeddelelse oktober 17, 2005 Landbrug og Fiskeri

Skab en hyggekrog i haven med klatrende og duftende roser og clematis som læhegn. Mulighederne er uanede og de mange sorter fås i farver, der passer til enhver smag

Northern Lights roser
Brug klatreroser og clematis til at dække mindre pæne områder på huset. Denne skønne rose hedder Northern Lights(TM).

Efteråret er over os. Uldtæppet i sofahjørnet lokker, mens luerne slikker op ad brændeovnens glasrude og regnen pisker ned udenfor. Men sommerminderne står hos de fleste mennesker stadig langt fremme i erindringen. Uanset om det er en af juli måneds mange regnvejrsdage eller en af septembers ekstra lune sensommerdage med tindrende blå himmel, så genkalder vi os allerede nu den lyse tids oplevelser i haven.
Helt automatisk følger billederne af drømmehaven efter. For ville det ikke have været skønt, hvis husets gavl mod øst havde været dækket af hundredevis af bittesmå, klatrende rosenknopper? Eller at hjørnet nede bag æbletræet var lukket lidt mere inde, så blæsten ikke havde helt så frit spil?

Planerne for næste års have tager med andre ord form. Og lige nu er faktisk det ideelle tidspunkt at tage planerne på ordet og gøre dem til mere end blot tanker. For efteråret er plantetid, hedder det sig, og det er mere end tom snak. Det er nu, roser og clematis i alverdens farver og faconer gerne vil i jorden - så haven står klar til næste sæson. Ikke kun i drømmene, men også i virkeligheden.

Poulsen Roser A/S er igen i år på markedet med et udvalg, der kan tilfredsstille selv den mest krævende haveelsker. Ikke alene er den nye Kronprinsesse Mary-rose blevet taget overvældende godt imod af de danske haveejere - men også clematis får en stadig mere fremtrædende plads hos havefolket. Og det er ikke tilfældigt. Clematis og roser klæder hinanden som konge og dronning. Og med netop de to planter placeret side om side opstår en fantastisk mulighed for at farvesætte og forvandle haven til den indretning, der passer unikt til den enkelte familie.
Roser og clematis vokser gerne lystigt op ad espalier af både træ og metal. Dermed kan der skabes nyt liv i et gammelt, udgået træ. Eller op ad en ellers grå og trist facade langs carporten. Ligesom der med et
gitter kan skærmes af til havens vasketøj, ungernes legehjørne eller solkrogen på terrassen.

De klatrende planter står bedst op ad en solrig mur, mens  et fritstående gitter kan placeres stort set hvor, det skal være. Blot er det vigtigt at huske, at jo mere luftigt og åbent hegnet eller gitteret er - des bedre vil planterne befinde sig.

Klatrende roser fra Poulsen Roser A/S hører til i kollektionen Courtyard(R). Sorterne Thats Jazz(TM), Cosmos(TM), Jive(TM) og Pas  de Deux(TM) er velegnede til formålet, og planterne fås i alle tænkelige nuancer. Clematis-kollektionen velegnet til haven hedder Gardini(TM) Evison(TM)/Poulsen(R), og blandt det farvestrålende udvalg findes sorter som  Bourbon(TM), Hyde Hall(TM), Versailles(TM) og Sugar Candy(TM).

Poulsen Roser A/S med hovedsæde i Fredensborg har 127 års erfaring i forædling af roser og clematis. Ud over at være leverandør til det Kgl. Danske Hof, står Poulsen Roser A/S for 50 millioner af de 90 millioner potteroser, der hvert år produceres på verdensmarkedet. Potteroserne udvikles i et tæt samarbejde med Rosanova ApS på Fyn. Derudover kommer 10 millioner haveroser hvert eneste år fra Poulsen Roser A/S. Det betyder, at der hvert sekund døgnet rundt sælges to Poulsen-roser eller clematis et eller andet sted i verden. Clematis sorterne udvikles i et samarbejde med Raymond J. Evison Ltd på Guernsey. Sorterne fra Poulsen Roser A/S produceres i dag i flere end 50 lande overalt i verden. Poulsen Roser A/S drives af stifterens oldebarn, Pernille Olesen og hendes mand, Mogens N. Olesen. Oplysninger om Poulsen Rosers nye tiltag og firmaet i øvrigt kan findes på www. poulsenroser.dk

Billedtekst

Landbrug og Fiskeri