Illustreret Videnskab fejrer jubilæum: International succes i 25 år

Pressemeddelelse januar 22, 2009 Naturvidenskab

Det begyndte med en historisk satsning i Danmark, Norge og Sverige. Siden fulgte en række andre europæiske lande. I 2007 nåede Illustreret Videnskab til USA, og i løbet af 2009 vil det også blive læst i Australien og New Zealand.

DK Forside 02 2009 ny

En af Nordens største bladsucceser nogensinde, Illustreret Videnskab, fylder 25 år. I en hel generation har bladet gjort kompliceret videnskabeligt stof tilgængeligt og underholdende for tusindvis af læsere med en bred interesse i videnskabelige emner lige fra medicin og psykologi til fysik og astronomi.

Mange danske mænd i 40'erne og 50'erne husker stadig, da de i 1984 modtog det allerførste nummer. Illustreret Videnskab blev lanceret i Danmark, Sverige og Norge samtidig, og bag den store satsning stod forlaget Fogtdals Blade A/S, der senere blev overtaget af den svenske mediekoncern Bonniers.

"På det tidspunkt fandtes der ikke noget lignende på det skandinaviske marked, hverken i form eller indhold", fortæller Jens Henneberg, publicistisk chef og viceadministrerende direktør i Bonnier Publications.

"Og det gør der for så vidt heller ikke i dag. Gennem 25 år har det unikke særkende ved Illustreret Videnskab været den specielle visuelle kommunikation, som forener tekst, fotos og illustrationer - en særlig disciplin, som blev introduceret på markedet af Illustreret Videnskab, og som bladet siden har forædlet yderligere."

Opskriften er international

Den store succes på det skandinaviske marked er siden blevet fulgt op ved at udgive bladet i nye lande. I nogle lande, som fx Finland og Holland, står Bonnier Publications selv for udgivelsen, i andre lande udgives bladet gennem et samarbejde med en lokal licenspartner. Alt i alt udkommer Illustreret Videnskab i dag i 11 lande fordelt ud over verdenskortet - og i løbet af 2009 føjes to nye lande til listen, nemlig Australien og New Zealand.

Illustreret Videnskab er således det bedste eksempel på den såkaldte "cross border"-strategi, som Bonnier Publications forfølger med mange af sine magasiner. Strategien gør det muligt at opnå en højere kvalitet i magasinerne, end det danske marked alene ville kunne understøtte.

"I sit indhold er Illustreret Videnskab perfekt til strategien", siger Jens Matthiesen, chefredaktør for magasinet.

"Vi ved, at vores læsere er internationalt orienterede. De interesserer sig for verdens førende forskning, og det er præcis det, vi har fokus på, når vi udvælger stof til bladet. Vi giver læserne indblik i de største gennembrud i medicinens, teknikkens og naturvidenskabens verden, og så er det kun en fordel, at disse gennembrud samtidig bringer os hele vejen rundt på jordkloden."

Hele familien som målgruppe

Da Illustreret Videnskab blev sendt på markedet for 25 år siden, var den definerede målgruppe fortrinsvis unge og yngre mænd i alderen 16-30 år. I dag ser billedet noget anderledes ud - ikke mindst fordi mange af læserne fra dengang stadig hænger ved.

"I dag er det typiske billede, at faren i familien abonnerer på bladet, men hele familien læser det. Man kan sige, at hvor vi måske selv tidligere definerede bladet som et special interest-magasin, så er det i dag blevet til et generel interest-magasin", siger Jens Matthiesen.

"Man behøver med andre ord ikke være videnskabsnørd for at læse Illustreret Videnskab. Dem findes der nok heller ikke 700.000 af i Danmark. Der findes til gengæld masser af mennesker, som er almindelig bredt interesserede, og som gerne vil holde sig opdaterede med de seneste resultater og opdagelser fra en række forskellige områder."

Nye markeder venter

Når Illustreret Videnskab kommer på hylderne i Australien og New Zealand, er det internationale bladeventyr ikke slut. Der arbejdes kontinuerligt på at finde mulige licenspartnere på nye markeder, ligesom Bonniers også selv er parat til at etablere sig i nye lande, når de rette betingelser er til stede. I 2007 købte Bonnier Publications sig således ind i et russisk bladforlag, og netop Rusland kunne blive det næste marked for Illustreret Videnskab.

"Det er ikke endeligt afgjort endnu, men det er klart, at vi på sigt agter at lade nogle af vores nordiske titler prøve kræfter med det russiske marked. Illustreret Videnskab kunne meget vel blive en af de første", siger Jens Henneberg, som også sidder i bestyrelsen for det russiske selskab.

FAKTA:

Illustreret Videnskab udkommer pt. i 11 lande verden over. Til marts vil bladet også blive lanceret i Australien og New Zealand.

Illustreret Videnskab udgives af Bonnier Publications International.

Illustreret Videnskab er det bedst sælgende magasin i Bonnierkoncernen.

Illustreret Videnskab har et salgsoplag i Danmark på 70.000. På verdensplan er salgsoplaget på ca. 575.000.

Illustreret Videnskab har pt. 711.000 læsere i Danmark og omkring 3,5 mio. læsere på verdensplan.

Illustreret Videnskabs hovedredaktion har til huse i København.

Billedmateriale:

Forsiden af det første nummer af Illustreret Videnskab, 1984.

Forsiden af jubilæumsnummeret af Illustreret Videnskab, 2009.

Foto af Jens Henneberg, viceadministrerende direktør, Bonnier Publications A/S.

Foto af Jens Matthiesen, chefredaktør, Illustreret Videnskab.

Verdenskort med angivelse af de lande, Illustreret Videnskab udkommer i:

Danmark (herunder Grønland), Sverige, Norge, Finland, Island, Holland, Belgien, Letland, Lithauen, Grækenland, USA, Australien (lanceres i 2009) og New Zealand (lanceres i 2009).

Kontaktpersoner for yderligere information:

Jens Henneberg, viceadministrerende direktør: [email protected]

Jens Matthiesen, chefredaktør: [email protected]