Hygiejneugen dag 3 - Kø ved håndvasken er sund økonomi

Pressemeddelelse september 16, 2009 Erhverv

Sygefravær i virksomheder er dyrt og stressende. Og meget af det er tilsyneladende enkelt at forebygge. Virksomheder kan med fordel skabe kø ved håndvasken for at spare penge – og ikke kun i influenzatider, mener Rådet for Bedre Hygiejne.

PFBH net Logo

Der er mange årsager til sygefraværet i danske virksomheder – ofte er det dog helt almindelig sygdomme, som kan forebygges. Og mod sygedage som fx skyldes forkølelse, roskildesyge eller influenza er bedre håndhygiejne er rigtig god vej til forebyggelse – og derved til en god økonomi for virksomheden.

”Virksomheder har på det sidste nok hørt meget om pandemier, beredskabsplaner og lignende, men i den helt almindelige hverdag er det faktisk sund fornuft at arbejde med bedre håndhygiejne – også på en almindelig arbejdsplads” fortæller Susanne Knøchel, Formand for Rådet for Bedre Hygiejne og professor på Institut for Fødevarevidenskab, Københavns Universitet. ”Generelt er håndhygiejne nemlig en god måde at hindre smitteveje, og forsøg viser samtidig en rigtig god økonomisk sammenhæng mellem investering og effekt.”

I den offentlige sektor har gentagne forsøg vist en effekt på sygefraværet på omkring 30% - mens et forsøg hos Vestas har vist en lignende markant effekt. Mange virksomheder har dog især i influenzatider fået øjnene op for værdien af håndhygiejne – Susanne Knøchel opfordrer dog til, at man arbejder mere langsigtet med området. ”Det tager tid at ændre vaner, selv når den gode vilje er tilstede. Derfor er det også afgørende, at man prioriterer det på ledelsesplan, så man fx tænker det ind i indretningen, kurser, interne kampagner o.l.”

En undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet med svar fra 915 danskere viser da også en markant opbakning til en stærkere indsats på arbejdspladser, hvor over 80% gerne ser en stærkere indsats. Det er dog vigtigt, at man tager en ledelsesmæssig beslutning understreger Susanne Knøchel. ”Undersøgelsen viser nemlig også, at meget få af sig selv har søgt mere viden om håndhygiejne, så det vil være godt med en hjælpende hånd fra  organisationen,  så den enkelte bliver mere motiveret.”

Rene hænder på arbejde
Rådet for Bedre Hygiejne arrangerer derfor fra d. 14.-18. september Hygiejneugen, hvor man med temaet om håndhygiejnen gerne vil hjælpe danskerne til bedre sundhed.

Arbejdspladsens og kollegaernes håndhygiejne er emnet onsdag d. 16. september, hvor så forskellige arbejdspladser som DSB Salg, Forsvaret, ISS, Odense Kommune, Nyborg Kommune og Københavns Kommune bl.a. arbejder med bedre håndhygiejne.

Hos DSB Salg lancerer man således i Region København og Sjælland et decideret monitoreret pilotprojekt – i starten for ca. 100 medarbejdere - bygget på inspirationen fra Vestas, med henblik på at vurdere mulighederne for en landsdækkende indsats. ”Vores medarbejdere i salget er særligt udsatte, da de er i kontakt med mange mennesker i løbet af en arbejdsdag, og de omgiver sig med mange smittekilder, så som penge, billetter, kuglepenne m.m. Vi har med succes arbejdet målrettet på at få nedbragt fraværet i regionen, men det er endnu ikke lykkedes os at få bugt med korttidsfraværet som følge af luftvejs- og maveinfektioner. Med dette pilotprojekt håber vi bestemt, at vi kan komme en stor del af korttidsfraværet til livs, og dermed hjælpe til en mindre stresset arbejdsdag og en bedre sundhed for den enkelte,” siger regionschef Torben Jørgen Nielsen.

Til brug for yderligere dialog og opmærksomhed i dagligdagen har Rådet for Bedre Hygiejne udarbejdet en række kampagneelementer, som man kan bestille via Rådets hjemmeside eller på blanket. Kampagnens materiale er udarbejdet med fokus på en venlig påmindelse om et simpelt budskab, som alle kan være med til: ”Giv en hånd til hygiejnen”.

--------------------------
Mere information
For udtalelser om Hygiejneugen eller Rådet for Bedre Hygiejne, kontakt venligst Susanne Knøchel på 3533 3258.

For mere praktiske spørgsmål ang. Hygiejneugen, aktiviteter, event, deltagere og cases, kontakt venligst projektleder Lars Münter på 6126 2621 – eller besøg www.bedrehygiejne.dk

For mere information om aktiviteterne hos DSB Salg eller udtalelser kan Torben Jørgen Nielsen kontaktes via regionskoordinator Lisbeth Larsen på 2468 2402.

Vedhæftet er faktaark med eksempler på betydningen af bedre håndhygiejne.

Lars Münter

Kommunikationsrådgiver