Hygiejneugen dag 1 - Beskidte børnehænder er hundedyre

Pressemeddelelse september 11, 2009 Samfund

Manglende håndhygiejne i danske daginstitutioner er dyrt for danskerne. I mange tilfælde kan fokus på bedre hygiejnekultur skære 30% af sygedagene. Bedre vaner, mere undervisning og større respekt for rene hænder er vejen frem, mener Rådet for Bedre Hygiejne.

PFBH net Logo

God håndhygiejne er ikke kun godt i influenzatider – det er faktisk en af de mest effektive metoder til at reducere antallet af sygedage, bl.a. i børnehaven.

”Det er påvist igen og igen at bedre håndhygiejne kan nedskære antallet af børns sygedage. Og det er faktisk så enkelt at komme i gang med” påpeger Susanne Knøchel, Formand for Rådet for Bedre Hygiejne og professor på Institut for Fødevarevidenskab, Københavns Universitet. ”Vi er godt klar over, at bedre håndhygiejne hos danskerne  – og ikke mindst hos børnene – kræver et langt sejt træk, men langt de fleste steder er det jo en vældig hjælp, at man bare begynder at snakke om det og overveje, hvordan og hvornår man egentlig gør det.”

Hos Rådet for Bedre Hygiejne ønsker man sig, at man rundt omkring i kommunerne får givet de rette rammer for at institutionerne kan få hjælp til implementering af god håndhygiejne som en fast rutine – og ikke blot ’efter behov’. Uddannelserne på området skal også være opmærksomme på værdien af god håndhygiejnekultur og drage nytte af den viden, der allerede er tilvejebragt.

En spritny undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet med svar fra 915 danskere viser bl.a. at ca. 15% ikke fortæller deres børn om korrekt håndvask, mens andre 20% ikke helt ved, hvad det egentlig er. Det vil man i Rådet gerne ændre på. ”Langt de fleste danskere har jo aldrig haft chancen for at lære korrekt håndhygiejne, som man fx lærer at børste tænder hos tandlægen – og det kan ofte ses på resultatet.” siger Susanne Knøchel.

Rene hænder i børnehaven
Rådet for Bedre Hygiejne arrangerer derfor fra d. 14.-18. september Hygiejneugen, hvor man med årets tema om håndhygiejne gerne vil hjælpe danskerne til bedre sundhed. Mandagens fokus ligger på daginstitutioner. Der er således aktiviteter en lang række steder i landet, men mest markant nok i Århus, hvor bl.a. 50 institutioner får besøg af medarbejdere fra ISS som led i en fælles indsats.

”For os drejer det sig faktisk mest af alt om omsorg for hinanden,” fortæller divisionsdirektør Henrik Bjerke Jensen fra ISS. ”På den ene side kender vi nemlig meget tydeligt værdien af, at vi husker håndhygiejnen – både derhjemme og på arbejdspladsen – men vi ved også, at mange glemmer det i hverdagen. Men en lille reminder kan gøre en stor forskel, og det vil vi naturligvis gerne være med til.” tilføjer Henrik Bjerke Jensen, der siden 2008 også har været medlem af Rådet for Bedre Hygiejne.

Til brug for yderligere dialog og opmærksomhed i dagligdagen har Rådet for Bedre Hygiejne udarbejdet en række kampagneelementer, som man kan bestille via Rådets hjemmeside eller på blanket. Kampagnens materiale er udarbejdet som en venlig påmindelse om et simpelt budskab, som alle kan være med til: ”Giv en hånd til hygiejnen”.

--------------------------
Mere information
For udtalelser om Rådet for Bedre Hygiejne, kontakt venligst Susanne Knøchel på 3533 3258.

For oplysninger ang. Hygiejneugen, aktiviteter, event, deltagere og cases, kontakt venligst projektleder Lars Münter på 6126 2621 – eller besøg www.bedrehygiejne.dk

For mere viden om ISS’ indsats i Århus, kontakt venligst Henrik Bjerke Jensen
Divisionsdirektør, ISS Facility Services A/S, Mobil: 21452025.

Vedhæftet er faktaark med eksempler på betydningen af bedre håndhygiejne.

Lars Münter

Kommunikationsrådgiver