Hiv/aids eksperter fravalgt af DR

Pressemeddelelse januar 25, 2007 Humanitær

En af Danmarks absolut førende bistandsorganisationer indenfor hiv/aids arbejde er udelukket fra DR’s store TV-indsamling til fordel for hiv/aids. Konkurrencestyrelsen undersøger derfor nu, om DR forvrider forholdet mellem en gruppe danske organisationer i forbindelse med programmet, som forventes at indsamle mange millioner.

DR har valgt 7 organisationer, men ADRA Danmark og andre seriøse organisationer er trods deres store erfaring med hiv/aids arbejde ikke inviteret med. Aidsnet, en professionel organisationer der samler alle danske bistandsorganisationer indenfor området, har netop udgivet sit første arbejdspapir baseret på ADRAs erfaringer.

- Jeg mener nok, at netop hiv/aids temaet taler varmt for, at vi er en naturlig del af indsamlingen, siger generalsekretær Lehnart Falk, ADRA Danmark. Vi har en mangeårig, stor og positiv erfaring med hiv/aids-projekter og har netop derfor lige fået bevilliget næsten 21 millioner af Danida til et projekt i Malawi.

Indsamlingen foregår den 17. februar, og pengene fordeles af DR til de udvalgte få. Uheldigvis for de udelukkede påvirker det ikke bare deres umiddelbare mulighed for at hjælpe i Afrika, men det påvirker selve deres eksistens som organisationer. I tilfældet ADRA Danmark ville en retfærdig fordeling af midlerne betyde, at organisationen kan opfylde Danidas nye krav om 10 % egenfinansiering gennem private bidrag.

- Vi er som fanget i en fælde, forklarer Lehnart Falk. Vi holdes udenfor DRs indsamling, og samtidig får vi ikke tilladelse til at lave store indsamlinger, fordi vi endnu ikke opfylder de nye regler. Så når DR på denne måde indsamler fra hele landet og udelukker os, bliver det endnu vanskeligere for os. De gør det nærmest umuligt for os.

ADRA Danmark har adskillige års erfaring som nødhjælps- og bistandsorganisation og er landets 7. største af slagsen. Ved tidligere indsamlinger i DR til f.eks. tsunami-katastrofen i 2005 var organisationen også udelukket. ADRA er for øvrigt den danske del af en global organisation med aktiviteter i 125 lande.

- Vi er meget utilfredse med DR, siger Lehnart Falk. Jeg mener, det er voldsomt konkurrenceforvridende, at vi og andre på baggrund af helt useriøse udvælgelseskriterier bliver afskåret fra at deltage i så stor en indsamling.

Og at det bestemt ikke er ubetydelige midler, der er tale om, vidner resultatet af hidtidige indsamlinger om. I DM i indsamling til forældreløse børn i Afrika i 2005 blev resultatet 38 millioner kr, 40 millioner blev det til til flodbølgeofrene og 44 millioner kr til krigsofre i Irak i 2003.

Humanitær