Høreapparater skal i øret – ikke i skuffen

Pressemeddelelse oktober 24, 2008 Politik

Et hørerapparat hører til i øret på brugeren - ikke i en skuffe. Men der havner de ifølge en ny undersøgelse alt for ofte. Høreforeningen opfordrer til, at man satser på bedre tilpasning og vejledning til brugerne.

13 % af høreapparatbrugerne i en ny undersøgelse benytter aldrig deres høreapparat. Ørepropper der generer, dårlig lydkvalitet og problemer med at betjene apparaterne er skyld i, at mange mennesker med høreproblemer opgiver at benytte deres høreapparater. Men det er problemer, der kan løses med bedre tilpasning af apparaterne og anden opfølgning. Det viser undersøgelsen "Brug af høreapparater fem år efter tildelingen", af Steen Gimsing, overlæge på Vejle Sygehus.

"Høreapparaterne skal op af skufferne og ind der, hvor de hører til: Nemlig i ørerne!" Det siger Høreforeningens formand Søren Dalmark. " Vi ser alt for mange mennesker, der ikke får et ordentligt udbytte at deres apparater. Det er derfor apparaterne havner i skuffen. Løsningen er opfølgning i form af bedre tilpasning af apparaterne og pædagogisk vejledning i brugen af apparaterne," siger Søren Dalmark.

Brugerbetalt pant er ingen løsning

Søren Dalmark er meget uenig i forslaget om, at man skal betale pant for sine høreapparater. Det har Kaare Graversen (DF), næstformand i Kommunernes Landsforenings (KL) social- og sundhedsudvalg, ellers foreslået.

"Det er et dårligt forslag af to grunde: For det første har alle, der får høreapparat, brug for det, for at blive kompenseret for en dårlig hørelse. Hvis de ikke kan bruge deres apparater, skal de hjælpes med bedre opfølgning. En kortsigtet økonomisk forpligtelse i form af et pant-system er ikke en løsning, siger Søren Dalmark. "For det andet er det kun muligt at indføre en pant-betaling i det offentlige system. Alle dem, der har købt deres høreapparater med tilskud hos en privat forhandler, ejer deres apparater ifølge købeloven," fastslår Søren Dalmark og spørger "Vil Kaare Graversen lave forskellige løsninger for dem, der køber deres høreapparater privat og dem, der får dem via det offentlige - og hvorfor kun brugerbetalt pant på høreapparater - hvad med benproteser og gangstativer. Skal der også betales pant for dem? Hvor går grænsen?"

• Over 500.000 danskere har problemer med hørelsen.
  • Ca. 300.000 danskere har høreapparat.
  • "Brug af høreapparater fem år efter tildelingen" foretaget af Steen Gimsing, Overlæge på Vejle Sygehus kan læses på http://www.ugeskriftet.dk/

Læs mere på http://www.hoereforeningen.dk/

Høreforeningen

Høreforeningen er en handicaporganisation, der varetager over 800.000 danskeres interesser på høreområdet. Høreforeningen har 10.000 medlemmer og ca. 800 frivillige, der repræsenterer foreningen overfor myndighederne.

Høreforeningen arbejder for at forbedre livsvilkårene for børn, unge og voksne med nedsat hørelse, for døvblevne, for CI-opererede og for mennesker med tinnitus, menière eller andre lyd- og høreproblemer.

Høreforeningen arbejder for at forebygge støjskader.

Politik