Hæderspris til moderne vikingebådebygger

Pressemeddelelse maj 14, 2004 Livsstil

Uddeling af hædersprisen ”Årets Træven”

Hydro Texaco uddeler sin hæderspris Årets Træven til en person, som påskønnelse for den hidtidige indsats i det daglige virke i og omkring trædriften i Danmark.

Det vil glæde os at se Jer til uddelingen:

Tirsdag den 18. maj kl. 12.30

ved Rådvad Naturskole, Svenskevej 52, Rådvad, 2800 Lyngby.

I anledning af uddelingen er der pressemøde med efterfølgende let frokost på Rådvad Kro.

Svar udbedes senest d. 17. maj til undertegnet på telefon 39 47 83 48.

Hydro Texaco A/S

Jens Sauvr

Pressemeddelelse til dagen medfølger:

Hæderspris til moderne vikingebådebygger

I dag modtog bådebygger Søren Nielsen et rejselegat på 30.000 kr. for sit lange arbejde med at bygge vikingeskibe og ikke mindst for sin fascination af træ og sin evne til at videregive den..

For 13. gang uddelte Hydro Texaco sin hæderspris i form af et rejselegat på 30.000 kr. til "Årets Træven". Adm. dir. Karsten M. Olesen, Hydro Texaco, begrundede valget af lederen af bådebyggerteamet på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, der snart kan søsætte sit hidtil største projekt, en rekonstruktion af et 30 meter langt havgående krigsskib:

"Langskibet er et imponerende syn og et imponerende projekt. Men bag det spektakulære skib ligger en lige så imponerende indsamling af viden, som i høj grad har medvirket til, at vi har valgt at give prisen som Årets Træven til en mand, der har fældet en stribe 200 år gamle egetræer på Sjælland. Med økse."

"Søren Nielsen har den ydmyghed, der skal til for at være en dygtig håndværker og formidler og ikke mindst for at være en værdifuld bidragyder til den tværfaglige forskning, der er en direkte udløber af projektet. Man kan nemlig lære meget om vikingetidens samfund ud fra de praktiske erfaringer, som Søren Nielsen og hans team gør sig om, hvordan datidens bådebyggere arbejdede og tænkte. Søren Nielsen har vist, at man kan starte med træet og håndværket og blive klogere på, hvordan samfundet, infrastrukturen og vidensniveauet har været. For det er ikke simple bønder og sømænd, der har kunnet bygge, udstyre og sejle en flåde, der bl.a. rummede 200 langskibe," fortæller Karsten M. Olesen.

Selv formulerer Søren Nielsen det sådan, at han bare er fascineret og stiller spørgsmål. Men via sit engagement, sin viden og erfaring kan han stille forskerne spørgsmål, som betyder noget for folks historieopfattelse. Det er fx tilfældet, når Vikingeskibsmuseets skoletjeneste arrangerer en dag med bådebyggeren i Jægersborg Hegn og viser, hvordan man fælder en 200 år gammel flådeeg med økser. Til sådan et arrangement tager Søren Nielsen en båd med ud i skoven, for at spille op til folk fantasi, og for at stille spørgsmålene: Hvad er sammenhængen mellem skibet og skoven? Ser båden sådan ud, fordi skoven ser sådan ud? Forandrer båden sig, når skoven forandrer sig?

"Når langskibet sejler til Dublin i 2007/08 bliver det spændende at høre, hvordan nutidens hurtigtvoksede egetræ opfører sig på havet i forhold til datidens langsomtvoksede. Den slags viden kan man kun få på en måde: Ved at prøve sig frem. Og det er det, Søren Nielsen altid har gjort," siger Karsten M. Olesen. "Det er, som han selv siger det, videnskab på en god måde."

For yderligere information og billeder, kontakt Jens Sauvr på [email protected] eller telefon 3947 8348, og få faktaark om prismodtageren, projektet og prisen.

Livsstil